En man med headset sitter i en fåtölj med en laptop i knät.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Kyrknätet

Kyrknätet erbjuder säker anslutning till internet och Svenska kyrkans centrala IT-tjänster

Genom att bygga ut nya kyrknätet höjer vi säkerheten och skyddar Svenska kyrkans data på ett bra sätt. På så sätt erbjuder vi genom nya kyrknätet församlingar, pastorat och stift en säker anslutning till internet och Svenska kyrkans gemensamma IT-tjänster.

Med nya kyrknätet tar en helhetsleverantör, GlobalConnect över och levererar de tjänster och funktioner som vi, nationell nivå och församlingar/pastorat/stift tidigare har hanterat själva. GlobalConnect kommer därmed att hantera all samordning kring förbindelser, central och lokal nätverksutrustning.

Mer information om det nya kyrknätet och projektet som rullar ut det hittar du här.

Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst

En förutsättning för att ansluta till kyrknätet är att ni är med i Gemensam IT-plattform.

Utbildning

Utbildningsmaterial för Fjärrskrivbordet har tagits fram och e-utbildningar finns tillgängliga i utbildningsportalen.

Församlingen/pastoratet ska i samband med införande genomföra inventeringen i samarbete med kontaktperson IT och stiftets samordnare.

Pris

Fram till och med år 2023 tar nationell nivå kostnaderna för anslutning samt löpande driftskostnader efter att ni har anslutit er till det nya kyrknätet.

För att ni ska kunna upprätta korrekta budgetar, avsätta resurser och tid samt kunna få en kostnadsöversikt har vi tagit fram ett detaljerat underlag där vi synliggör vem som tar kostnaden för nya kyrknätet.

Läs mer här om kostnadsansvar för kyrknätet.

För att anmäla intresse för att ansluta till det nya gemensamma kyrknätet ska en föranmälan fyllas i.

Anmäl intresse här.

Beställningsbara deltjänster

Mer information om deltjänster.

Kontakta oss för mer information

Funktionen för samverkan och digitalisering

Susanne Ek, Catarina Thedin
samverkan@svenskakyrkan.se