Lyssna

Vanliga frågor om remisser och råd vid utformning

På denna sida kan du få svar på några vanliga frågor om remisser och råd om hur du kan utforma ett remissvar.

Om remisser

I vissa fall uppstår det ett antal praktiska frågor om remisser och hanteringen av sådana. Nedan finns information som kan vara bra att känna till.

Alla enheter kan skicka in remissvar

Församlingen, pastoratet eller stiftet är den remissinstans som särskilt har fått en inbjudan att svara på en remiss och blir remissinstans i det fortsatta arbetet. Även en församling eller ett pastorat som inte tagits upp som remissinstans kan svara på remissen i form av ett spontant remissvar. Alla enheter som vill är välkomna att lämna in svar.​

Vilket organ som svarar på remissen

Ibland uppstår frågor om det är kyrkorådet, församlingsrådet eller kyrkoherden som ska svara på en inbjudan att lämna remissvar. Remissinbjudan är ställd till t.ex. församlingen eller pastoratet som kyrklig enhet. En församling eller ett pastorat företräds som utgångspunkt av sin styrelse (kyrkorådet/församlingsrådet). Styrelsen kan däremot ha gett i uppdrag till någon annan att för styrelsens räkning svara på remisser. I vissa fall kan frågor beröra ämnen som också en nämnd direkt underställd ett fullmäktige svarar för (valnämnd på lokal nivå och nämnder i stiften). Det kan därför se olika ut i olika enheter och i olika situationer​.

Om en remiss skickas till både ett pastorat och en församling som ingår i pastoratet, så är det möjligt för respektive enhet att skicka var sitt remissvar eller ett gemensamt remissvar om detta bedöms lämpligt. Respektive församling eller pastorat avgör i dessa fall hur remissvaret lämnas.

Hur svaret bör lämnas

Av det missivbrev som följer med remissen framgår hur svar bör lämnas. Normalt lämnas remissvaret elektroniskt till en funktionsbrevlåda.

Ange diarienummer för den aktuella promemorian och remissinstansens namn i ämnesraden på e-postmeddelandet.

Ange dessa uppgifter även i namnet på respektive bifogad dokument/fil.

För kyrkokansliets del är det inte nödvändigt att remissvaren är undertecknade.
Svaret lämnas i två versioner: den ena i ett bearbetningsbart format (exempelvis Word), den andra i form av en pdf där texten i filen är möjlig att läsa elektroniskt. Det betyder i praktiken att texten i pdf-filen exempelvis ska kunna kopieras från pdf:en och läsas av exempelvis diarieföringssystem.

Vänligen ange tydligt huruvida ni tillstyrker eller avstyrker varje förslag i promemorian.

Ska svaret lämnas på något särskilt sätt, exempelvis i form av ett formulär eller enkätverktyg, finns information om detta i det följebrev (missivbrev) som skickas med promemorian. Formulär eller enkätverktyg används bara ibland.

Tips för skrivande av remissvar

Det finns tips om hur ett remissvar kan utformas i regeringskansliets skrift "Svara på remiss".

En viktig sak att komma ihåg är att alltid tydligt ange om ni tillstyrker eller avstyrker varje förslag i respektive promemoria.

Exempel på remissvar som kyrkostyrelsen har lämnat

Se exempel på remissyttranden i ärenden där kyrkostyrelsen har svarat på remisser avseende t.ex. statliga utredningar under rubriken ”Kyrkostyrelsens yttranden”.

Ange i ert svar tydligt om ni tillstyrker eller avstyrker varje förslag som lämnas i promemorian.

Allmänt om remisser

​En remiss ingår som en obligatorisk del i kyrkostyrelsens beredning av en fråga om en kyrkoordningsändring. Här kan du läsa mer om förfarandet.