Medarbetarkonferens 2024

I april 2024 genomfördes FBHOs-nätverkens första gemensamma konferens. 150 svenska och norska medarbetare samlades i Haugerud kirke i Oslo.

Konferensens tema var Stämma/Röst.

Blad med Program och Info. (pdf)

Program torsdag 18/4 ”POLITISK DIAKONI”
Konferencier: Elise Gillebo Skredsvig, prest i HFS menighet

11:00  Incheckning med Lunch. (Lunch från kl 11.00).
13:00 Velkommen! Liturgisk opning med Anne Berit Evang,  sokneprest i Bøler menighet.
13.15  Ordföranden Christoffer Solbakken hälsar välkomna.
13:30   Vad är FBHO?
 - Hvordan og hvorfor oppsto FBHO?, samordnare Christina Byström (Sv).
 - Vad är FBHO i Sverige och i Norge?, ordföranden Beatrice Lönnqvist (Sv)
 och Christoffer Solbakken (No)
 - Vad är det att vara kyrka idag? Vardagsbilder från Bakklandet og Lade moen i Trondheim och från Gottsunda församling i Uppsala. Med Roald  Håbrekke, sokneprest och Tin Mörk, kyrkoherde och Mina Gerges, diakon.
14.10 - Erfarenhetsdelning i smågrupper i bänkarna:
 Hva innebærer det å være kirke i ditt lokalsamfunn i dag, och hva ønsker du  at det skal innebære på sikt?

14:30 Fika

15:00  Matposediakoni - Hva er kirkens oppdrag i vår samtid?
 Input av juristen Mari Seilskjær, Kirkens Bymission och Inger Lise Skog Hansen,  från FAFO, som berättar om forskningsstiftelsens undersökning om matutdelning i  Norge. Rapport: ”Mathjelp på dugnad” här.

16.00  Walk och talk med pose i handen. Kaffe finns när man kommer tillbaka.

16.30  Diakonerna Signe Myklebust, Grönlands menighet,  och Maria Brandin, Bergsjöns församling, om struktu rer för fördelning, om gränser mellan givare och  mottaare och det ständiga arbetet med förhållningssätt.

17:30   Paus

19:00   Festmiddag på Hotell Radisson Alna. Med mat, Mingel, Sverige-Norge-Quiz  och Aftonbön: ”Någons son” med Tobias Helldin och Ann Sörman.

Program fredag 19/4  - RÖSTERNA/STEMMENE I OSS
09:00   Hilsen - Oslos domprost Pål Kristian Bolstad
09:15 - 10.30 Gästfrihetens diakoni:
9.15 - 9.35  Lobby/Farstudiakoni - hur ser det ut? Louise Sahlin, diakon
 och Catarina Brodén, präst, besöker tillsammans med deltagarna  farstur och entréer i nätverkens kyrkor.
9.35 Hur använder vi rommene våre? Input och samtalsworkshop utifrån
 konceptet ”Finns det rum för mig?” med Erik Dufva, präst.

10:30  Fika

11:00   Om metoden ”Sangerne bor hos oss” - Eldrid Brekke, diakon
11.10  Mässa ”Sangene bor hos oss.”
12:00 Lunch. Avresa.

Unikt möte mellan kyrkliga systernätverk

Medarbetare från folkekirken i både Norge och Sverige samlades under två dagar i april i Haugerud kirke i Oslo för att samtala om matfattigdom och politisk diakoni. Det är de två systernätverken ”Framtiden bor hos oss/Fremtiden bor hos oss” som för första gången ordnar en konferens för sina medlemmar.