Dop
Foto: Louise Hedberg / IKON

Dop

Dop i församlingen. I Frändefors kyrka eller hemma i trädgården? Dopkalas eller inte? Frågorna kan vara många men oavsett så får ni lämna ert barn i Guds hand och barnet får en tillhörighet i den kristna gemenskapen.

När dopvattnet når huvudet sker ett möte mellan Gud och den som döps, ett unikt möte som visar att vi är sedda och oändligt älskade av Gud.

Att bli döpt är att bli hopkopplad med Jesus och att bli en del av Guds stora familj. Gud blir vår Far och vi blir hans barn, Jesus blir vår räddare och Anden vår hjälpare. För alltid ska vi få tillhöra Gud.

Samtidigt sätts våra liv in ett sammanhang här på jorden. Barnet blir genom dopet tillhörigt Svenska kyrkan och en del av en gemenskap av kristna som sträcker sig ut i hela världen.

Dopet är också en kallelse att leva sitt liv tillsammans med Gud och till glädje och tjänst för sina medmänniskor. Den kärlek vi tar emot ifrån Gud får vi ge vidare till dem vi möter.

Att vi i vår kyrka döper barn beror på att vi tror att det är Gud som handlar i dopet. Detta kan han göra också med ett litet barn.
Sedan får vi när vi växer och blir större upptäcka vilken fin gåva det var vi fick när vi döptes.

Funderar ni på att döpa ert barn,
eller kanske är du själv odöpt?

Hur går ni tillväga nu?

1. Det första som ni ska göra är att kontakta vår präst eller vår expedition för att boka ett dopsamtal och ett datum och en plats. I dagsläget erbjuder vi dop i samband med de flesta gudstjänster, eller direkt efter, på söndagar.

Vill ni ha dopkalas? I så fall kan församlingshemmet vara ledigt. Fint och rymligt kök som lämpar sig ypperligt för kalas!
Vid en kyrklig handling såsom dop, är församlingshemmet gratis att hyra om man tillhör församlingen annars tillkommer det en kostnad.

2. Dags för dopsamtal! Tillsammans med prästen så pratar ni om vad som händer i dopet och hur det går till.
Ni pratar om det ska finnas med några faddrar och vad dennes/deras uppgift innebär (observera att en fadder ska själv vara döpt).
Ni är också välkomna med önskemål om sånger eller psalmer som ska sjungas vid dopet.
Dopsamtalet är även ett tillfälle att ta upp andra frågor kring den kristna tron som ni kan ha.

3. Om viss musik ska vara med, kanske är den någon vän/familjemedlem/artist som ska sjunga, och det behövs hjälp med komp eller övning så får ni prata med den kantor/kyrkomusiker som ska vara med på dopet.

4. Dopet närmar sig! Förbered er dopdräkt om ni har en sådan, finns också en att låna i församlingen.
Om ni vill ha ett dopkalas efteråt är det helt upp till er. Ni måste inte ha kalas. En kan ha en liten samling hemma eller ett större kalas. Ta hjälp av familj och vänner om det är saker som ska fixas med.
Om ni hyr församlingshemmet så hämtar ni nyckel hos vaktmästarna, vanligast fredagen innan och får information om hur uthyrningen funkar.

5. Dopet är här! Gudstjänsten i kyrkan tar prästen hand om och guidar er i de olika momenten. I gudstjänsten får den som döps ett dop-hänge som hängs i vårt dopträd.
Efter dopgudstjänsten så fortsätter ni vidare till kalas, hem eller vad ni nu önskar att göra.

6. Cirka ett år efter dopet får ni en inbjudan att komma tillbaka till kyrkan för att hämta dop-hänget. Detta görs tillsammans med dom som döpte sig under samma period. Då blir det ett fint kalas där vi får fira dopdagen!

Att tillhöra Guds familj är gratis, därför är dopet detsamma.

COVID-19

För kyrkans del så ser vi inga hinder för dop så länge vi kan följa de regler som myndigheterna sätter upp. Men det finns också en stor osäkerhet genom att läget förändras hela tiden.

Om ni därför funderar på dop så önskar vi att ni tar kontakt med oss. Även om ni har bestämt er för att vänta så är det bra om ni hör av er så kan vi göra en notering och så får vi ha kontakt med varandra igen när läget har lugnat ner sig.

Kontakta oss gärna!

Pastorsexpeditionen,
Kyrkogatan 6, 462 69, FRÄNDEFORS
Tel.-Växeln: 0521-400 14
Öppet för besök tisdagar & fredagar kl. 10.00-12.00
Epost: frandefors.forsamling@svenskakyrkan.se

Kyrkoherde Daniel Westin
Tel./Mobil: 0521-26 23 60, 070-255 03 15
Epost: daniel.westin@svenskakyrkan.se

Vill du ge en gåva till församlingen går det bra att swisha in på 1235371877. Vi har barnskåpet, blomsterfonden, barn och familj, musikverksamheten, diakoni eller något annat som är speciellt för dig.

Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de...

Markusevangeliet 10:14

Dopvattnet

Är en symbol för liv. Här får vi del av ett liv tillsammans med Gud som ska vara i evighet.

Dopklänning/dräkt

Är vit och ren för att visa att vi får leva i Guds förlåtelse. Och den är lång för att dopet är något att växa i och leva med.

Dopljuset

Påminner om Jesus, världens ljus som besegrar mörkret och kallar oss att leva i hans ljus.

Klicka på bilden för att komma till anmälan för dop-hängeutdelning! Detta gäller för dig som döptes juli - dec 2019.