Boka och planera

Att en nära anhörig gått bort innebär många praktiska frågor, inte minst gällande hur begravningen går till. Som efterlevande har du möjlighet att välja om du själv vill ta ansvar för att ordna allt det praktiska, eller om du vill anlita en begravningsbyrå och överlämna en del eller alla praktiska göromål till dem.

Planera begravning

På församlingsexpeditionen kan du få viss information om hur du kan gå tillväga och vad du får göra själv. Dag och tid för begravningen bokas på församlingsexpeditionen. Det går också bra att gå direkt till en begravningsbyrå för få hjälp, i så fall sköter de bokningen åt dig.

Bårtäcke finns att låna. Ett alternativ till kistdekoration av blommor. Foto: Mimmi Kilander

Prästen kontaktar dig

Så snart begravningsgudstjänsten är bokad tar prästen kontakt med dig som är nära anhörig för att boka tid för samtal. Detta sker oavsett om du själv planerar begravningen eller om en begravningsbyrå sköter det åt dig. Vid samtalet får du berätta om den avlidna och tillsammans går ni igenom hur begravningsgudstjänsten går till och kommer överens om vilka texter som ska läsas och vilka psalmer som ska sjungas. Du får tillfälle att ställa frågor som du kanske funderar över.

Begravningsgudstjänsten

Begravningsgudstjänsten kan äga rum i Fresta kyrka. Oavsett om begravningsgudstjänsten är annonserad eller inte, så är den alltid öppen för alla.

Minnesstund

Vill du ha minnesstund hos oss, kan du hyra våra lokaler.