Ett gammalt gravkors i sten med mossa på.

Varning för oseriöst gravskötselbolag!

Församlingar runt om i landet får just nu många frågor från oroliga gravrättsinnehavare om ett erbjudande från ett privat gravskötselsföretag (Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB). Erbjudandet gäller gravstenstvätt och tolkas lätt som en faktura från begravningsverksamheten i församlingen.

Erbjudandet om gravstenstvätt inte kommer från Fridlevstad församling utan från ett privat företag! Vi lämnar inte ut några adresser. Det aktuella bolaget varit föremål för en rad anmälningar till såväl Konsumentverket, som till Allmänna reklamationsnämnden.

Det privata företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB har i flera år skickat ut erbjudande om gravskötsel och tvätt av gravsten till gravrättsinnehavare runt om i Sverige. Erbjudandet är utformat som en faktura och det är lätt att missa att det är ett just bara ett erbjudande, något Aftonbladet skrev om redan 2018.

Så här kan man som privatperson/gravrättsinnehavare kan agera om man redan betalt ”fakturan” från bolaget. Här nedan finns länkar med bra information.

Så bestrider du en felaktig faktura (länk till hallakonsument.se)
Så gör du en anmälan till Konsumentverket
Polisanmälan av brott/bedrägeri
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (länk till Konsumentverket)