I spåren av S:t Olav

Utställning. Tisdag-söndag varje vecka kl.09:30-16:30 under perioden 7 juni-1 september.

Vi har alla en relation till helgon genom att många av namnen i den vanliga almanackan är helgonnamn. Seden att fira namnsdagar har sitt ursprung i den katolska kyrkans helgonkalender.

Den norske kung Olav Haraldsson föddes omkring år 995 och dog år 1030 i slaget vid Stiklestad. Efter sin död blev han helgonförklarad som Sankt Olav och var under medeltiden Nordens populäraste helgon.

Olavslegenden står i centrum för utställningen, men besökarna får också veta mer om helgonkult, mirakler och reliker ända in i modern tid.

Utställningen finner du i Frösö sockenstuga där Frösö pilgrimscenter också har informationscentral, shop och café.

Öppettider
Tisdag-söndag varje vecka kl.09:30-16:30 under perioden 7 juni-1 september. Alltid bemannat.

Kontakt Frösö pilgrimscenter (7 juni-1 september):
froso.pilgrimscenter@svenskakyrkan.se