Vi kan be varsomhelst!

Vart ska vi gå med alla våra tankar och känslor? Komminister Christina Dalberg skriver om bönens självklara plats i våra liv.

"Gud jag längtar efter att be..."

Undrar hur många tankar som far igenom ens huvud under en vanlig dag? Inte för att jag räknat, men många är det. Lägg till alla känslor som kommer och går, så blir det en hel del som rör sig igenom en under en enda dag.

Om vi sätter ord på allt det där som vi upplever och ger det en inriktning, så blir det bön. Lika självklart som kroppen andas, lika självklart är det att komma till Gud med det som angår en. Be kan vi göra vart som helst och när som helst, enskilt eller tillsammans. Sätta ord på våra tankar och känslor kan vi göra i kön till kassan, när vi kör bil eller under promenaden.

Men ibland är det bra med en särskild plats för bönen. Våra kyrkor är öppna varje dag, för att du ska kunna gå in och tända ett ljus och sitta stilla en stund i stillhet. Ofta är det bra med en gemenskap, där min bön kan vila i och bäras av andras bön. Vi firar gudstjänst tillsammans på söndagarna för att gemensamt vara i Guds närhet.

Gud jag längtar efter att be. När jag inte hittar några ord, uppfyll mig med din närvaro. Amen.

Christina Dalberg, präst i Floda församling