Konfirmation
Foto: Magnus Aronson /IKON

Konfirmation

Vem är jag och vem vill jag vara? Vad är egentligen viktigt i livet? När du är konfirmand finns möjlighet att fundera på sådant som vi kanske inte gör varje dag.

Konfirmationen handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om livet och allt som livet rymmer: dig och kompisarna, kärleken och tron, orättvisorna, Jesus och Gud.

Under konfirmationstiden får du testa att ta på dig ett par ”kristna glasögon” och se dig omkring med ”kristna ögon”. Vad tror du att du skulle se? Många blir förvånade. Oj, är det så här att ha en tro?  Du får även en möjlighet att bli bekant med kyrkan, vad det är att fira gudstjänst, vara med om andakter – och vad det har med ditt liv att göra.

Konfirmationen handlar om att under ett år låta sig utmanas av Bibeln, att tillsammans vandra genom uttryck och intryck, insikt och utsikt. Att uttrycka tro och liv med bild, musik, drama, foto, samtal och lek. Du får också lära känna nya människor eller lära känna gamla vänner på nytt sätt.

Tio skäl att konfirmeras

Konfirmation 2023-2024

Konfa 2024-25

Välkommen att gå konfirmation hos oss i Gällivare församling 2024-2025!

Under året kommer fokus vara att du ska lära känna alla och bli trygg i den grupp som du kommer vara en del av. Vi kommer samtala om tro och om livets svåra och enkla saker, ha undervisning, andakt, leka och fika i ihop.

Se till att gå på minst 10 Gudstjänster under konfirmationstiden. Vissa Gudstjänster kommer vi gå på tillsammans. Några Gudstjänster får ni gå på själva. Se i kometen när och var det är Gudstjänster.

När skolorna har lov, är det ingen konfaläsning.

Konfirmationsåret avslutas med konfirmationshögtid på vårterminen.

Är du inte döpt, se till att i god tid planera in ditt dop före konfirmationsdagen.

Konfirmationsundervisningen är gratis.

Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor eller vill samtala:

Berit Kero Jakobsson (präst)

berit.kero-jakobsson@svenskakyrkan.se 097022185

Rikard Apelqvist (församlingsassistent)