Meditation

att sätta sig i stillhet

Kristen djupmeditation och retreat

Att bli närvarande i sig själv

Meditation

-att sätta sig till stillhet

Att sitta i balans, i kroppens lodlinje, med så lite spänning som möjligt, hjälper oss att nå inre stillhet. Vi är här och nu och låter allt vara som det är. Vi låter tankarna komma och gå utan att fästa någon vikt vid dem.

Genom tystnaden, den avspända hållningen och den stilla uppmärksamheten kan vi närma oss Guds och människans gemensamma mysterium. En tillgång är din längtan, en stor portion tålamod och uthållighet, något du också utvecklar genom att meditera.

Denna form av meditation har funnits i kyrkan sedan fornkyrkans tid och är den kristna mystikens väg att i stillhet och tystnad göra sig tillgänglig för Guds kärlek i ordlös bön.

Vi behöver balans mellan yttre aktivitet och inre stillhet. I meditationen sänks blodtrycket, mängden stresshormon minskar och vårt immunförsvar stärks. Därför kan meditationen göra det lättare för oss att hantera stress i vardagen.

Den tysta meditationen är öppen för alla, oavsett tro eller livsåskådning.

Som nytillkommen får Du en första introduktion innan meditationen börjar. När vi mediterar sitter vi på en pall eller en stol med en kilkudde. Meditationen börjar med en avspänning och genomgång av kroppshållningen. Du får ett ingångsord av ledaren i meditationen innan vi sätter oss ned. Vi sitter sedan två gånger 20 minuter med meditativ gång emellan eller 20 minuter.

Meditationen leds av erfarna och utbildade meditationsledare.