Möt Gävle församling i allhelgona

Minnen, musik och ljus som lyser upp i mörkret. Möt Gävle församling i allhelgona-helgen - i våra kyrkor och på kyrkogårdarna.

Det blir kallare ute och höstveckorna går fort. Allhelgonahelgen närmar sig och med det tiden för eftertanke, minnen och ljus som lyser upp mörkret. Under allhelgonahelgen möter du Gävle församling i våra kyrkor och på Gävles tre kyrkogårdar. Programmet ser du nedan och vi uppdaterar allt eftersom.

TORSDAG 31/10

Musikmaraton, Heliga Trefaldighets kyrka, kl 12.30-20.00

Programmet inleds som vanligt med lunchmusik. Sedan följer en ny akt varje halvtimme fram till klockan 20.  Det preliminära programmet ser ut så här (uppdateras löpande):

12.30-13.00 Lunchmusik, Andrew Canning, orgel

Församlingens nye organist premiärspelar. Andrew Canning har tidigare arbetat i bland annat Uppsala domkyrka.

13.30-14.00 Marcus Edgar, piano

14.30-15.00 Eva Huhta, sång och piano

15:30-16.00 Sofia Jeppsson, sång  - Sverker Magnusson, piano

16:30-17.00 Ellen Weiss, piano

17:30-18.00 Sofia och Sverker med vänner

18.30-19.00 Ellen med vänner

19.30-20.00 Staffans motettkör, Marcus Edgar, dirigent

FREDAG 1/11

Gävle kyrkogårdar

Marschaller tänds på Bomhus kyrkogård, Gamla Kyrkogården samt Skogskyrkogården som är bemannade mellan klockan 15 och 18. Där möter du medarbetare från Svenska kyrkan i Gävle.

Uppståndelsens kapell

Kapellet håller öppet med kaffeservering, stilla musik och möjlighet till ljuständning mellan klockan 15 och 18.

LÖRDAG 2/11

Uppståndelsens kapell

Adjö herr Muffin, Det Eviga Livets kapell, kl 14.00 och 15.30

Musikteater för barn från 4 år. Skottes Musikteater ger en finstämd och kärleksfull berättelse om livet och döden. Med hjälp av nykomponerad musik och poetiska sånger får vi bekanta oss med marsvinet herr Muffin som tänker tillbaka på livet han levt. Vi möter också oro och sorg från den lilla flickan som kallar Muffin för sin.

Varje föreställning tar max 35 personer och är kostnadsfri. Föranmälan till linda.gavell@svenskakyrkan.se

Minneshögtid, Heliga Trefaldighets kyrka, kl 14.00

Minnehögtiden inleds med en gudstjänst klockan 14 där namnen på de medlemmar som avlidit under året läses upp. Trefaldighetskören medverkar för att sjunga sånger till tröst och hopp. Möjlighet att tända ljus och sitta ner i kyrkbänken en stund. Vill du prata med någon finns präst och diakon på plats. För barn finns möjlighet till läsning och skapande i barnhörnan. Kyrkan håller öppet till klockan 17.

Minnesgudstjänster i Strömsbro församlingshus kl 16.00 och 18.00

I Strömsbro församlinghus hålls två minnesgudstjänster där namnen på de medlemmar i Svenska kyrkan som avlidit under respektive period läses upp.

Ni som är anhöriga till någon som avlidit under perioden oktober 2023 till och med februari 2024 är välkomna kl 16.00.

Ni som är anhöriga till någon som avlidit under perioden mars 2024 till och med september 2024 är välkomna kl 18.00.

Präst Linda Bodin Sporre - musiker Claes Gunnar Larsson

Minnesgudstjänster i övriga kyrkor, klockan 18

Under gudstjänsten läses namnen upp på de medlemmar i Svenska kyrkan som avlidit sedan förra allhelgonahelgen.

Mariakyrkan, Präst Boel Johansson - musiker Eva Huhta

Staffans kyrka, Präst Ami Dahlblom - musiker Christina Gagge

Bomhus kyrka, Präst Helena Akne - musiker Anna-Sara Berencreutz

Gävle kyrkogårdar

Marschaller tänds på Bomhus kyrkogård, Gamla Kyrkogården samt Skogskyrkogården som är bemannade mellan klockan 12 och 18. Där möter du medarbetare från Svenska kyrkan i Gävle.