Elfridakören

Elfridakören är Domkyrkans damkör med drygt 20 korister. Kören har verkat i Domkyrkan sedan 1984. Vi vill gärna bli fler - välkommen att provsjunga!

Om Elfridakören

Körens namn anknyter förstås till den kända domkyrkoorganisten Elfrida André (1841-1929) som var verksam som domkyrkoorganist (den första kvinnliga i världen!) i Göteborg i hela 62 år.
Kören har idag drygt 20 medlemmar och vi vill gärna bli fler.

Vi arbetar utifrån en traditionell 4-stämmig modell med delad sopran- och altstämma (S1 och S2 samt A1 och A2), men framför också körmusik som har  både fler och färre stämmor.
När det gäller repertoar eftersträvar vi en bredd från klassiskt till folkmusik och visa.
Kören medverkar i vissa av Domkyrkans högmässor och framträder även  i konsertsammanhang.
Vi arbetar ibland tillsammans med sångpedagoger för att fokusera på klangbildning men också med rösttips till enskilda sångare.

Körledare

Mikael Fridén, domkyrkoorganist.

Repetitioner

Onsdagar kl 18-20 i Domkyrkans torn.

Välkommen att provsjunga!

Du bör ha en viss körvana och stor vikt läggs vid röstkvalitet och gehör. Kontakta gärna Mikael för mer info.