Sommarens musik i Domkyrkan 2024

Läs mer om sommarens konserter och lunchmusik. Vill du ha programmet på papper, finns musikfoldern i kyrkan.

Fredag 28 juni kl 12

Vivaldi till lunch
Christer Brodén, gitarr och Birgitta Brodén, orgel.

Lördag 29 juni kl 12

Internationellt gästbesök!
The Queen’s College Choir från Oxford i England på Sverigeturné. Engelsk körmusik från renässansen till idag. I programmet körmusik av William Byrd, Henry Purcell men också nyare musik av tonsättare som James MacMillan, Ralph Vaughan Williams, Jonathan Dove och Kenneth Leighton.

Fredag 5 juli kl 12

Hammers and Pipes
– Summer Edition
Musik av och med pianisten Teresa Indebetou. Lina Lindkvist, orgel.

Lördag 6 juli kl 12

Sprudlande stråkduetter
En lekfull resa från sekelskiftet till i dag med lyriska och folkliga klanger från öst och väst. Det vankas även Sverigepremiär! Leo Lövsén, viola och Axel Vilborg, cello.

Fredag 12 juli kl 12

Romantik och impressionism
Dávid Magda spelar musik av D. Antalffy-Zsiross, O. Olsson och L. Vierne samt egna improvisationer.

Lördag 13 juli kl 12

Vågspel
Grammisnominerade folkmusikduon Vågspel, med rötterna stadigt i den västgötska låtskatten, spelar egenskrivna och traditionella melodier. Musiken är rytmisk och melodiös, innovativ och lekfull. Vänskapen musikerna emellan är grunden i det sammansvetsade stämspelet. Tillsammans tar de sig an de stora känslorna! Alice Klint, fiol och Kristine Kennemark, fiol.

Fredag 19 juli kl 12

Fredagsmusik
Egil Hovland-jubileum! Bengt Nilsson, orgel.

Lördag 20 juli kl 12

Friska vindar med Kustkvartetten
Kustkvartetten bjuder påfolkliga toner av Dvořák, Danish String Quartet samt egen improvisation. Ett uppfriskande möte mellan gammalt och nytt. Isa-Maria Kvensler, Christian Ölmeklint, Klara Angawa och Ingrid Ekberg.

Fredag 26 juli kl 12

Fredagsmusik
Bengt Nilsson spelar musik ur J S Bachs Dritte Teil der Clavierübung.

Lördag 27 juli kl 12

Sång och nyckelharpa med japanskt förtecken
Sommarvals av Ale Möller, Äppelbo gånglåt, Uti vår hage med mera. Hitomi Ohki, sång och Louise Bylund, nyckelharpa.

Fredag 2 augusti kl 12

En fläkt av Art Noveau
Musik från det sena 1800-talet med Duo GlossArte. Juan González Martínez, historisk Frans Kuhn-trombon och Lea Suter, orgel.

Lördag 3 augusti kl 12

Lyrisk jazz på solopiano
Mattias Nilsson är en av våra mest internationella jazzpianister med över 2 000 konserter i 34 länder. Han väver gärna in influenser från svensk folkmusik, klassisk musik och jazz till ett unikt uttryck. Mattias har kallats ”The Swede with the warm Nordic touch” och är en del i den jazztradition som företrätts av musiker som Jan Johansson, Bengt Hallberg och Esbjörn Svensson. Vid flygeln: Mattias Nilsson.

Fredag 9 augusti kl 12

Lira da braccio – det bortglömda instrumentet
Två rutinerade solister och ensemblemusiker med Europa som spelplats möts i ett hänförande framträdande. De spelar på lira da braccio, sjusträngat instrument som sällan hörs klinga idag. Musik från renässans möter låtar ur vår svenska folkmusikskatt. Baptiste Romain, Schweiz och Jeanette Eriksson, Sverige.

Lördag 10 augusti kl 12

Duality
Elbas och handtrummor i ett kokande samspel, stor musik i litet format! Mångåriga rytmsektionen Owe och Martina Almgren kliver fram i en nybildad duo, som spelar eget material och tolkar jazzstandards på ett personligt sätt. Kontrastrik, sammanhållen, lekfull och självständig musik. Som en hyllning till livet! Owe Almgren, elbas och arrangemang, Martina Almgren, handtrummor och cymbaler.

Fredag 16 augusti kl 12

Tyskt och franskt
Bach och Boëly. Berit Palmgren, orgel.

Lördag 17 augusti kl 12

Preparerad flygel och fascinerande slagverk
Linchpin utforskar världar av klang och rytm. Med preparerad flygel och variationsrika slagverk skapas musik i nuet. Linchpin spelar nutida impro- kammarmusik. Lyssnaren bjuds in till en vindlande, högkoncentrerad konsertupplevelse. Ebba Westerberg, slagverk och Joona Toivanen, piano.

Fredag 23 augusti kl 12

Mikael Fridén, orgel.

Lördag 24 augusti kl 12

Fyrhändigt piano!
Sprudlande pianomusik av Mozart, Mendelssohn, Strauss och von Weber! Vid flygeln: Wojciech och Marcin Gluch.

Måndag 26 augusti kl 14.30 – OBS tiden!

Klockarens musikaliska värld
Svensk barock och låttradition på barockviolin och nyckelharpa. Johan Hedin, nyckelharpa och Ida Meidell Blylod, fiol. Konserten ingår i Stiftets kyrkomusikerdag och arrangeras av Göteborgs stift i samarbete med Domkyrkoförsamlingen.

Fredag 30 augusti kl 12

Michael Sager, orgel.

Lördag 31 augusti kl 12

Härlig fiol- och orgelsväng!
Riksspelmannen Jenny Gustafsson möter instrumentets drottning, orgeln. Jenny Gustafsson, fiol och Mikael Fridén, orgel.

Tornmusik i sommar!

För alla lördagsflanörer i Göteborg är tornmusiken ett säkert sommartecken. I år spelar Salomon Helperin från Domkyrkans torn åtta lördagar kl 11.30, från 29 juni-17 augusti.