Vuxenväg till tro

Längtar du efter en tro? Nu erbjuder vi en katekumenatgrupp i Göteborgs domkyrka med start 3 september. Katekumenat är ett grekiskt ord som kan översättas med att vägleda eller undervisa. Läs mer.

Längtar du efter en tro?

Söker du ett sammanhang där dina frågor och erfarenheter är utgångspunkten, inte de färdiga svaren? Då kan det här vara något för dig.

Vill du veta mer om vad kristen tro är?

Kanske blev du aldrig döpt eller konfirmerad? Kanske funderar du på att bli det som vuxen? Om du är nyfiken, redan har en tro eller känner dig osäker eller tveksam, kan du vara med i en katekumenatgrupp.
Undervisning och samtal utgår från de frågor som du och de andra i gruppen har, det finns gott om tid för samtal. I egen takt kan du ta ställning till om den kristna tron och kyrkan är en plats där du kan finna fördjupning.
Katekumenatet kan leda till dop, doppåminnelse eller konfirmation, men du som deltagare förbinder dig inte till något av detta. Meningen är att du ska få den tid du behöver för att själv kunna ta ställning.

Vilka vänder sig katekumenatet till?

Vuxna som vill samtala om, eller som söker, en kristen tro och till den som vill döpas eller konfirmeras. En möjlighet att mötas och tillsammans med personer som är aktiva i församlingen, samtala om och fördjupa sin syn på livet och tron.

Hur ser en grupp ut?

Den kan bestå av fyra till tio personer, där deltagare, medvandrare och en samtalsledare ingår. En präst är knuten till gruppen, bland annat för att fira katekumenatets gudstjänster, vara med i de fördjupande samtalen och ge stöd till deltagare och ledare.

Tid och plats

Vi startar tisdag 3 september 2024, kl 18.30 i Domkyrkan.
Gruppen träffas under två terminer, varannan tisdag kl 18.30-20.30.
Några söndagar deltar vi som grupp i Domkyrkans högmässa. Under våren 2025 har vi även några lördagsträffar.
Tanken är att man deltar under hela katekumenattiden, men självklart kan du ”prova på” vid några tillfällen i början av hösten.

Frågor och anmälan

Hör gärna av dig till Patrik Lifvergren, präst i Domkyrkan, som leder träffarna.
Kontaktuppgifter nedan.

Kort om katekumenatet

Ett sätt för församlingen att möta och ta emot vuxna som söker undervisning och vill finna en tro. Samtalen utgår från deltagarna, deras egna frågor och livserfarenheter. De får möta Bibelns berättelser, kristen tradition och kyrkans liv. Undervisningsmoment ingår, liksom gudstjänster som markerar milstolpar på väg mot dop, doppåminnelse eller konfirmation (för deltagare som väljer det). Katekumenatet finns i flera kyrkotraditioner och har sina rötter i fornkyrkans dopundervisning.