Gravplats med stenram och planteringsyta med växter. Belagd med grus vari två stenplattor ligger.
Foto: Oskar Fläderblom

Mindre askgravlund

Den vanliga askgravlunden på Västra kyrkogården är fullbelagd. Därför erbjuder vi alternativet mindre askgravlund.

Många vill ha en plats att gå till för att minnas sina anhöriga, tända ljus eller lämna blommor, men utan att förbinda sig att sköta om en gravplats. Då kan gravskicket askgravlund vara ett alternativ.

Askgravlunden på Västra kyrko­gården är fullbelagd. Därför erbjuder vi en variant som vi kallar mindre askgravlund.

Det innebär att vi har gjort om enskilda gravplatser på begravningsplatsen till mindre askgravlundar med plats för ­cirka 100 askor i varje. Kistor och/eller urnor som tidigare gravsatts ligger kvar, de nya askorna får plats i ett övre skikt.

Visning av mindre askgravlund

Gravplats med stenram, plats för vaser och plantering med blommande växter.
En av våra mindre askgravlundar på Västra kyrkogården. Foto: Oskar Fläderblom

Vill du veta mer eller se hur askgravlundarna ser ut? Välkommen att kontakta vår begravnings­expedition på ­telefon 031-731 80 80 eller via e-post till gbg.begravnings­samfallighet@svenskakyrkan.se för att boka en visning.

Tänk på att besökare från flera olika familjer kan delta vid samma visning. Visningen sker till fots. De mindre askgravlundarna ligger inom ett ganska begränsat område på begravningsplatsen, men du får räkna med att gå en liten bit. Tala om för begravningsexpeditionen om du har behov av hjälp med förflyttning när du bokar visning.

Samma regler som för vanlig askgravlund

• Det finns inga markerade gravar och det ingår ingen gravrätt. Det betyder bland annat att du inte har ansvar för gravplatsens skötsel.
  • Begravningssamfälligheten håller gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick, vi tar bort vissna blommor och nedbrunna ljus.
  • Anhöriga och andra besökare är välkomna att tända gravljus och lämna snittblommor på den gemensamma smyckningsplatsen. Någon annan smyckning är inte tillåten, inte heller vid allhelgonahögtiden.
  • Efter begravningsceremonin placeras kransar och andra dekorationer i kransgården vid S:t Lukas och S:t Markus kapell. De får inte tas med till askgravlunden.
  • Make och maka kan gravsättas i samma askgravlund och med gemensam namnplakett, men de gravsätts inte tätt intill varandra.
  • Anhöriga är välkomna att närvara vid gravsättningen.
  • Gravsättningen sker i en tyg­påse som tillhandahålls kostnadsfritt av begravningssamfälligheten.
  • Begravningssamfälligheten tillhandahåller och sätter upp plaketter med namnen på de avlidna mot en avgift. Vi ansvarar för att plaketten sitter uppe i minst 25 år (kan förlängas).

Läs vår folder

Här kan du ladda ned en folder som du även kan skriva ut om du vill:

Mindre askgravlund (folder i PDF-format)