Kreamatoriechef Roger Johansson är nöjd med hur ugnsbytet och renoveringen av det gamla krematoriet har gått. Det har både gått snabbare och kostat mindre än beräknat.
Foto: Birgitta Löwing Kiser

Ett stort steg närmare målet fossilfri verksamhet

Nyhet Publicerad Ändrad

Inom kort tar vi två nya krematorieugnar i bruk. Därmed är vår krematorieverksamhet så fossilfri den kan bli, vilket är ett av våra viktigaste miljömål.

I oktober 2022 inledde vi projektet med att byta ut de fyra ugnarna i det gamla krematoriet på Kviberg. Ugnarna värmdes med eldningsolja. Nu, ett drygt år senare, är de två nya ugnarna klara att tas i bruk och då drivs samtliga våra sex krematorieugnar med rapsmetylester, RME, som tillverkas av rapsolja.

I och med det är krematorieverksamheten i stort sett fossilfri. Det som återstår är transporter av filtreringskol och resor för tekniker från den holländska ugnsleverantören vid service av ugnarna i nya krematoriet.

Ny teknik

De nya ugnarna har också ny teknik som är gynnsam för miljön.

- När krematorieteknikerna lyfter en kista och ska göra en insättning så sitter det en våg i trucken som kommunicerar med ugnen och talar om hur mycket kistan väger. Därmed optimeras processen så att kremeringen går så fort som möjligt och med minsta möjliga bränsleförbrukning, förklarar Roger Johansson, enhetschef för krematorium, fastighet och anläggningsarbeten.

Bättre arbetsmiljö

Samtidigt med ugnsbytet har vi renoverat det gamla krematoriet invändigt. Byggnaden var tidigare Helga korsets kapell, som stod klart i mitten av 1930-talet och är kulturminnesmärkt. Därför har renoveringen skett i nära samråd med Länsstyrelsen.

-   Målet har varit att bevara känslan i byggnadens ursprung. Vi har också haft tillgång till samma arkitekt som ritade ombyggnaden från kapell till krematorium på 1990-talet, Anette Svensson från Erseus arkitekter, berättar Roger Johansson.

Vi har byggt om både källarvåningen, där all krematorieteknik är inrymd, och själva ugnsrummet, där vi sedan uppfört de nya ugnarna. Ombyggnaden innebär en stor arbetsmiljömässig förbättring för våra krematorietekniker.

Vakande änglar

Kapellets arkitektur är i stora delar bevarad, koret finns kvar med sina förgyllda änglar på var sin sida, liksom kupoltaket som på utsidan är en cirkelformad byggnad, rotunda, försedd med en lanternin. Utsidan med sin tidstypiska gula tegelfasad har vi inte rört.

Inför renoveringen plockade vi ned ett högt, bevarat kyrkfönster bit för bit för att det inte skulle komma till skada. När alla andra detaljer är på plats ska vi montera tillbaka fönstret, som är slipat av glaskonstnären Simon Gate 1934. Gate var verksam vid Orrefors glasbruk.

Stengolv

Vid renoveringen av ugnsrummet behövde vi byta ut stengolvet framför ugnarna mot ett golv som är bättre lämpat för att köra våra truckar på. Byggnadsantikvarien gav oss tillstånd att ta bort plattorna av bohuslänsk granit och lavasten under förutsättning att vi återanvänder dem.

- Vår entreprenör lade ned ett gigantiskt arbete på att bila loss stenplattorna och därefter slipa bort betongen som satt kvar under dem så att de kan läggas på nytt. Ett antal har vi lagt på sidorna av de nya ugnarna och resterande förvarar vi för framtida bruk, berättar Roger Johansson.

Billigare än beräknat

Hela projektet var kostnadsberäknat till 52 miljoner kronor men slutnotan hamnar förmodligen cirka fem miljoner under den summan. Arbetet har också gått snabbare än vad vi från början förväntat oss och alla detaljer förväntas vara klara runt årsskiftet i stället för till sommaren som vi först räknade med.

- Det har varit ett tufft år för våra krematorietekniker som fått arbeta många helger. Men vi har till och med utfört något fler kremationer under byggperioden än under motsvarande period året innan, trots att vi bara haft fyra ugnar igång, berättar Roger Johansson.