Lyssna

Nyhet / Publicerad 4 oktober 2024

Grävarbeten på Västra kyrkogården i höst

I höst renoverar vi dagvattenledningar på Västra kyrkogården. Periodvis kan framkomligheten bli begränsad. Vi stänger också S:t Markus kapell under november månad.

Dagvattenledningarna på Västra kyrkogården är gamla och behöver rustas upp. Detta gör vi för att bättre kunna ta hand om regnvatten och skyfall. Det minskar också risken för slukhål.

Vi har tidigare åtgärdat den äldre, nordvästra delen av kyrkogården. Nu arbetar vi med den  södra delen. Arbetet inleds i vecka 41 och sker i etapper under 2024-2026..

Dagvattenledningarna är dragna i de asfalterade gång- och bilvägarna och arbetet kommer inte att påverka själva gravarna. Däremot kan framkomligheten tillfälligt begränsas på delar av begravningsplatsen och man kan behöva välja en annan väg.

Vi asfalterar etappvis, men först när marken satt sig. I perioder kommer vägarna därför att vara grusade i stället för asfalterade.

Under perioden 4-30 november stänger vi S:t Markus kapell för att vi ska kunna gräva och arbeta med dagvatten- och avloppsledningar i direkt anslutning till kapellet utan att störa.

Vi ber om förståelse och beklagar eventuella olägenheter!