Foto: Ikon

Information om brev där företag efterfrågar gravrättsinnehavare

Nyhet Publicerad Ändrad

Vi har fått samtal om ett företag som skickar ut brev om att registrera gravrättsinnehavare mot en avgift. Vi vill tydliggöra att utskicken INTE kommer från oss!

Vi i begravningssamfälligheten har fått frågor om ett företag som i brev till dödsbon frågar efter gravrättsinnehavare och erbjuder sig att registrera gravrättsinnehavare mot en avgift.

Göteborgs begravningssamfällighet vill tydliggöra att breven inte kommer från oss!

Vill du bli registrerad gravrättsinnehavare till en gravplats på någon av våra 36 begravningsplatser är det vår begravningsexpedition du ska kontakta. Det kostar ingenting.

Att registrera dina uppgifter hos ett privat företag gör dig inte till gravrättsinnehavare, och de uppgifter som samlas in av privata företag kommer inte begravningssamfälligheten till del.

Att vara gravrättsinnehavare innebär både rättigheter och skyldigheter. Gravrättsinnehavaren ansvarar för att gravplatsen sköts om och bestämmer vilka som får gravsättas i den, bland annat. Läs mer om vad det innebär att vara gravrättsinnehavare på vår webbsida Gravrätt.

Det är bara huvudmannen för begravningsverksamheten som kan upplåta gravplatser och registrera gravrättsinnehavare i gravboken. I Göteborg är begravningssamfälligheten huvudman för nästan alla begravningsplatser, här finns en lista: Våra begravningsplatser.

Har du frågor eller vill du bli gravrättsinnehavare för en gravplats? Varmt välkommen att kontakta vår begravningsexpedition!

Begravningsexpeditionen

Vi svarar på alla frågor om begravningar, gravsättningar, gravrätter, beställning av plaketter, gravanordningar, gravvisning, bokning av kapell, nedlagda stenar av säkerhetsskäl samt frågor om lagar och förordningar.

Du når oss på 031-731 80 80 vardagar kl. 9-12 och 13-15 för hjälp med frågor kring begravning. Du kan också skicka e-post till gbg.begravning@svenskakyrkan.se

Begravningsexpeditionen finns på Kvibergs kyrkogård, vi har öppet för besök vardagar kl. 09-12 och 13-15.

Besöksadress: Kvibergs kyrkogårdsväg 4, 41522 Göteborg