Kyrkogårdar fotograferas med drönare

Vad är det som surrar på kyrkogården? Torsdag och fredag 15-16 april kan det vara en drönare som fotograferar kyrkogården.

På torsdag den 15 april och eventuellt fredag förmiddag 16 april sker ortofotografering med drönare på Angereds, Billdals och Björlanda kyrkogårdar. Under tiden kan inga gravsättningar ske.

Vi flygfotograferar våra kyrkogårdar för att bland annat använda till vårt kartprogram MyCarta. Vi tar om bilderna med några års mellanrum för att få så aktuell spegling som möjligt.

Tekniken som kallas ortofotografering utvecklas hela tiden och upplösningen blir skarpare. Det gör att vi kan justera våra kartor i MyCarta efter hur det ser ut i verkligheten.

Ortofoton innebär skalriktiga flygbilder som skapas genom att man sätter samman och korrigerar bilderna i förhållande till geometri och höjder.

Har du frågor? Kontakta marie.louise.nord@svenskakyrkan.se