Foto: Jaana Rintala Berndtsson

Portalen med budskapet ”Tänk på döden” renoveras

Nyhet Publicerad Ändrad

I vår renoveras portalen till Stampens kyrkogård med inskriptionen Tänk på döden. Portalen demonteras, stenblocken rengörs och lagas och monteras sedan upp igen.

Varje dag passerar tusentals människor portalen när de åker spårvagn förbi Stampens kyrkogård. Portalen är välkänd, kanske främst för sitt direkta och lite kärva budskap.

Den 15 april börjar den entreprenör vi anlitar att renovera portalen vars stenar har sprickor och skador. Geotekniska förhållanden och vibrationer från spårvagnarna som passerar nära muren och portalen på Stampgatan med bara ett par minuters mellanrum bidrar till sättningar så vi behöver också förstärka portalens grund.

Monteras ned sten för sten

Vi börjar med att lyfta av det trekantiga överstycket, som beräknas väga runt åtta ton. Därefter monterar vi ned resten av portalen block för block, för att göra rent samt laga sprickor och skador i stenblocken som är i sandsten. Vi förstärker också grunden och tar in grindarna som ska rengöras och målas om.

Närbild av stenblock med sprickor i.
Det finns många sprickor och skador i stenblocken av sandsten. Foto: Jaana Rintala Berndtsson

Jaana Rintala Berndtsson, planerare i Göteborgs begravningssamfällighet, håller i projekttrådarna. Hon ser fram emot demonteringen, inte minst eftersom vi då kan se hur muren intill är byggd.

- Det ska bli intressant att se hur muren är gjord inuti, den är renoverad och uppbyggd i etapper. Även muren ska renoveras så småningom, berättar hon.

Renoveringen av portalen sker i samråd med länsstyrelse och antikvarie. Det mesta arbetet utförs av vår entreprenör och en stenkonservator som rengör och lagar stenarna. Medarbetare i begravningssamfällighetens eget stensäkerhetslag kommer att göra rent inskriptionsplattan av marmor och fylla i inskriptionen Tänk på döden.

På plats till semestern

Arbetet beräknas vara klart runt midsommar, då ska portalen stå på plats igen om inget oförutsett inträffar. Den kommer att vara fristående från den övriga muren med en smal luftspalt emellan för att inte vibrationer i muren ska påverka portalen.

Under 2024 kommer begravningssamfälligheten också att undersöka skicket på muren längs med spårvagnsspåren för att under 2025 påbörja en renovering även av muren.

Fakta: Stampens kyrkogård

• Stampens kyrkogård var den första som byggdes utanför Göteborgs vallgrav, men är i dag den mest centrala begravningsplatsen i Göteborg. Den invigdes i maj 1804.
  • År 1814 inhägnades kyrkogården med muren av gult tegel från Holland. Insidan är putsad med grå cementputs och på murens krön ligger kalkstensplattor.
  • På 1840-talet utfördes reparationer av muren och portalerna. Inskriptionen på latin ”Memento mori” byttes ut mot det svenska Tänk på döden.
  • Under 1950-talet genomgick muren en grundlig restaurering med specialbeställt tegel från Holland.
  • 1995 genomfördes den senaste restaureringen av portalerna.

Budskapet Tänk på döden

• Budskapet Tänk på döden kan väcka många olika tankar och känslor. Det kan ses som en påminnelse om vår förgänglighet men också som en uppmaning att ta vara på livet. ”En dag ska vi alla dö, men alla andra dagar ska vi leva”, som PO Enquist en gång uttryckte det. Eller som biskop Susanne Rappmann skrev i en debattartikel i Göteborgs-Posten 5 november 2021: ”Om morgondagen vet vi ingenting. Det enda vi vet är att vi lever i dag. Vad är det då som blir viktigt på riktigt?”
  • Ska man se budskapet lite mer bokstavligt så kan det också vara bra att tänka på hur man vill ha det när man dör. Tala om för nära och kära om du vill kremeras eller inte, var du vill bli gravsatt och hur du önskar att din begravning ska vara. Enligt begravningslagen ska den avlidnas önskemål följas så långt det är möjligt av den som ordnar med begravningen.
  • Budskapet Tänk på döden finns på flera begravningsplatser och begravningskapell. Det har också använts som titel på exempelvis böcker och bloggar.