Man i arbetskläder står på knä med ett instrument tryckt mot en gravsten på en kyrkogård. I bakgrunden träd med löv i höstgula och gröna färger.

Nyhet / Publicerad 29 oktober 2021

Så jobbar vi med stensäkerhet

Vi kontrollerar och lägger ned gravstenar som vi bedömer som instabila och därigenom kan medföra en fara. Var dock försiktig, särskilt om du har barn med dig på begravningsplatsen!

Har du undrat varför en del gravstenar ligger ned på gravplatserna? Svaret är att vi lagt dem ned av säkerhetsskäl.

Göteborgs begravningssamfällighet jobbar systematiskt med att undersöka gravstenarna på våra begravningsplatser. Varje år undersöker vi tusentals gravstenar för att minimera risken för olyckor. Men vi vill ändå påminna om att även mindre gravstenar är tunga och att det är viktigt att vara försiktig, särskilt om man har barn med sig på begravningsplatsen.

Olyckor med gravstenar är väldigt ovanliga, men många minns säkert dödsolyckan i Bollebygd för tio år sedan, då en åttaårig flicka avled av skadorna hon fick när en gravsten välte över henne.

Provtrycker stenarna

I Göteborg kontrollerar begravningssamfälligheten alla stenar som är upp till 1,5 meter höga en gång om året. De stenar som bedöms som uppenbart farliga lägger vi ned direkt. Om kyrkogårdsarbetarna är osäkra på en sten noteras den på en lista och kontrolleras omgående av vårt stensäkerhetslag.

- Vi gör ett test där vi utsätter stenen för 35 kilos tryck eller dragkraft, det ska den klara utan att välta. Om stenen klarar testet undersöker vi den igen om ett år, om inte lägger vi ned den direkt, berättar Robin Lambro i stensäkerhetslaget.

Vi sätter en skylt på gravplatsen som berättar att stenen är nedlagd av säkerhetsskäl. På skylten finns telefonnumret till vår växel, dit man kan ringa om man har frågor. Vi skickar också brev till gravrättsinnehavaren och berättar att vi har lagt ned stenen och varför. Vi skickar med våra kontaktuppgifter och monteringsbestämmelser för gravvårdar (som är ett annat ord för gravstenar). Det är gravrättsinnehavarens ansvar att åtgärda en gravsten som inte är säkert monterad, däremot har vi som begravningshuvudman skyldighet att lägga ned stenar som kan vara farliga.

Del av gravsten med liten skylt nedstucken i grus intill.

Vid nedlagda gravstenar sätter vi en skylt med kontaktuppgifter. Vi skriver också brev till gravrättsinnehavaren.

Foto: Birgitta Löwing Kiser

Risker dokumenteras och följs upp

Större stenar kontrollerar vårt stensäkerhetslag vart femte år genom en okulär besiktning, de tittar på dem helt enkelt. Om de upptäcker att stenarna lutar, att det har skett förskjutningar eller andra risker dokumenteras det så att vi kan jämföra och se om det blir värre vid nästa kontroll. Den utför vi redan efter ett år. Om stensäkerhetslaget bedömer att stenens vinkel redan är kritisk eller rentav farlig så lägger vi givetvis ned stenen direkt.

På vår webbsida kan du läsa mer:

Nedlagda gravstenar