Många små plantor med gula respektive blå blommor.
Foto: Teresia Engbom

Penséer i blått och gult pryder gravarna

Den 8 april kom alla penséerna som vi planterar för de skötselkunder som beställt det. Över 200 000 plantor ska ner i jorden.

Vårstädningen är avklarad, våra skötsellag har plockat bort granris och annat för att förbereda planteringen av vårblommorna. Vi har också satt ut påskliljor av typen tête-a-tête för de kunder som beställt det.

I år blir det penséer i starkt gula och blå färger, Penny Yellow Blotch respektive Penny Deep Blue. Vi har valt småblommiga sorter för att de är härdiga och ger fler blommor än storblommiga.

En doft av vår

Den 27 mars besökte vår landskapsingenjör Teresia Engbom odlarna i Skåne.

- Det doftade underbart i havet av blommor! Plantorna växer i ett kallväxthus och har fått ganska många minusgrader på sig. Det innebär att de blir härdiga och klarar sig även om det skulle komma en köldknäpp när vi har satt ut dem på gravarna, berättar Teresia Engbom.

Sammanlagt planterar våra kyrkogårdsarbetare över 200 000 penséer på våra begravningsplatser i Göteborg i år.

Gillas av fåglar och rådjur

På Lundby gamla kyrkogård sätter vi som vanligt lite färre men större plantor, eftersom vi har problem med att fåglarna försöker rycka upp plantorna där.

Även rådjuren gillar penséer och tuggar ibland i sig knopparna, men plantorna kommer snart tillbaka med nya knoppar.

Vårblommorna står kvar över mors dag, därefter tar vi bort och komposterar dem, för att göra plats för sommarblommorna.