Kyrkogårdsarbetare i gula varselkläder och keps på knä vid en gravrabatt med rosa blommor.
Foto: Kristin Lidell/Ikon

Viktig information om fakturor för gravskötsel

Har du fått en faktura på gravskötsel? Kolla noga att den kommer från Göteborgs begravningssamfällighet om det är oss du vill anlita för att sköta din grav!

Just nu skickar vi ut fakturor till många av våra skötselkunder. Men några kunder som ringer till oss har fått erbjudanden från andra företag som liknar våra fakturor.

Därför ber vi dig att var uppmärksam så att du inte betalar till fel företag. Våra fakturor är alltid försedda med logotypen för Göteborgs begravningssamfällighet, se bild.

Logotyp med texten Svenska kyrkan Göteborgs begravningssamfällighet samt rött kors på gul sköld.

Det står dig naturligtvis fritt att anlita vem du vill för att sköta om graven, kontrollera gärna att företaget du anlitar är seriöst.

Läs också: Utskick om gravstenstvätt kommer inte från oss

Svar på några vanliga frågor om gravskötsel

Fråga: Varför har inte fakturan kommit än?

Svar: I år skickar vi ut våra fakturor för årspaket, perennpaket, grundskötsel och vårblommor ett par veckor senare än vi brukar. Det hänger ihop med cyberangreppet som drabbade Svenska kyrkan i november. Det tog tid att återställa våra viktiga system och att komma ikapp.

Fråga: Jag har ett avräkningsavtal som ska täcka skötseln för flera år, varför har jag ändå fått en faktura?

Svar: Det kan vara så att pengarna som återstår inte täcker hela kostnaden för årets skötsel. Kontakta oss för mer information, kontaktuppgifter finns längst ned på den här sidan.

Fråga: Jag vill ha ett nytt avräkningsavtal, hur gör jag?

Svar: Då behöver du kontakta vår gravskötselexpedition, kontaktuppgifter finns längst ned på den här sidan.

Fråga: Jag har fått en faktura men vill inte längre ha något skötselavtal, hur gör jag?

Svar: Då kan du bortse från fakturan. Du kommer att få en påminnelse, men du kan bortse även från den. Det kommer inget inkassokrav, det enda som händer är att vi inte utför någon gravskötsel för din räkning. Vi blir tacksamma om du hör av dig om du inte vill ha fortsatt skötsel, så vi kan ta bort dig som fakturakund ur vårt system.

Fråga: Jag har inget skötselavtal sedan tidigare men vill ha ett, hur gör jag?

Svar: Det finns flera sätt. Om du vill se våra olika skötselpaket och tillval och vad de kostar kan du titta här: Priser för gravskötsel - Göteborgs begravningssamfällighet (svenskakyrkan.se).

För att beställa kan du gå in på svenskagravar.se och söka upp gravplatsen det gäller. Klicka på namnet på den gravsatta, och därefter på Beställ gravskötsel. Nu ser du de skötselpaket och tillval som du kan välja för den aktuella gravplatsen och kan beställa. OBS: Endast gravrättsinnehavare får beställa gravskötsel av oss, det räcker alltså inte att ha gravrättsinnehavarens medgivande.

Du kan också kontakta vår gravskötselexpedition på telefon eller via e-post, kontaktuppgifter och öppettider hittar du längst ned på den här sidan.

Fråga: En annan person är gravrättsinnehavare för vår familjegrav, men jag vill stå för gravskötseln, hur gör jag?

Svar: Endast gravrättsinnehavare får beställa gravskötsel hos Göteborgs begravningssamfällighet, för att inga missförstånd eller oenigheter ska uppstå. Om du vill stå för kostnaden får du komma överens med gravrättsinnehavaren på egen hand.

Fråga: Jag vill förändra mitt skötselavtal, var kan jag se olika alternativ och vad de kostar?

Svar: Du hittar information om våra olika skötselpaket och tillval på vår webbsida: Priser för gravskötsel - Göteborgs begravningssamfällighet (svenskakyrkan.se)

Fråga: Går det att få faktura via autogiro?

Svar: Nej, men du kan anmäla att du vill ha e-faktura via din internetbank med det e-fakturanummer som framgår av din pappersfaktura. Du behöver ändå betala den aktuella pappersfakturan, men kommande år får du fakturan elektroniskt till din dator eller mobil. Du måste godkänna den för betalning.

Gravskötselexpeditionen

Vi svarar på alla frågor om skötsel av gravar, utbud/sortiment av växter samt olika former av skötselavtal.

Du når oss på 031-731 80 80 vardagar kl. 9-12 och 13-15 för hjälp med frågor kring skötsel. Du kan också skicka e-post till gbg.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Vi tar endast emot avtalade besök.

Besöksadress: Västra kyrkogården,
Sven Brolids väg 35, 414 73 Göteborg