Kyrkogårdsarbetare i gula varselkläder och keps på knä vid en gravrabatt med rosa blommor.
Foto: Kristin Lidell/Ikon

Svar på vanliga frågor om gravskötsel och fakturor

Här hittar du svar på några frågor vi ofta får från våra kunder.

Fråga: Jag har inget skötselavtal sedan tidigare men vill ha ett, hur gör jag?

Svar: Det finns flera sätt. Om du vill se våra olika skötselpaket och tillval och vad de kostar kan du titta här: Priser för gravskötsel - Göteborgs begravningssamfällighet (svenskakyrkan.se).
För att beställa kan du gå in på svenskagravar.se och söka upp gravplatsen det gäller. Klicka på namnet på den gravsatta, och därefter på Beställ gravskötsel. Nu ser du de skötselpaket och tillval som du kan välja för den aktuella gravplatsen och kan beställa. OBS: Endast gravrättsinnehavare får beställa gravskötsel av oss, det räcker alltså inte att ha gravrättsinnehavarens medgivande.
Du kan också kontakta vår gravskötselexpedition på telefon eller via e-post, kontaktuppgifter och öppettider hittar du längst ned på den här sidan.

 

Fråga: Jag vill förändra mitt skötselavtal, var kan jag se olika alternativ och vad de kostar?

Svar: Du hittar information om våra olika skötselpaket och tillval på vår webbsida: Priser för gravskötsel - Göteborgs begravningssamfällighet (svenskakyrkan.se)

 

Fråga: Jag har fått en faktura men vill inte längre ha något skötselavtal, hur gör jag?

Svar: Då kan du bortse från fakturan. Du kommer att få en påminnelse, men du kan bortse även från den. Det kommer inget inkassokrav, det enda som händer är att vi inte utför någon gravskötsel för din räkning. Vi blir tacksamma om du hör av dig om du inte vill ha fortsatt skötsel så vi kan ta bort dig som fakturakund ur vårt system. 

 

Fråga: En annan person är gravrättsinnehavare för vår familjegrav, men jag vill stå för gravskötseln, hur gör jag?

Svar: Endast gravrättsinnehavare får beställa gravskötsel hos Göteborgs begravningssamfällighet, för att inga missförstånd eller oenigheter ska uppstå. Om du vill stå för kostnaden får du komma överens med gravrättsinnehavaren på egen hand.

 

Fråga: Går det att få faktura via autogiro?

Svar: Nej, men du kan anmäla att du vill ha e-faktura via din internetbank med det e-fakturanummer som framgår av din pappersfaktura. Du behöver ändå betala den aktuella pappersfakturan, men kommande år får du fakturan elektroniskt till din dator eller mobil. Du måste godkänna den för betalning.

 

Fråga: Jag har ett avräkningsavtal som ska täcka kostnaden för skötseln för flera år, varför har jag ändå fått en faktura?

Svar: Det kan vara så att pengarna som återstår inte täcker hela kostnaden för årets skötsel. Kontakta oss för mer information, kontaktuppgifter finns längst ned på den här sidan.


Fråga: Jag vill ha ett nytt avräkningsavtal, hur gör jag? 

Svar: Då behöver du kontakta vår gravskötselexpedition, kontaktuppgifter finns längst ned på den här sidan.

Gravskötselexpeditionen

Vi svarar på alla frågor om skötsel av gravar, utbud/sortiment av växter samt olika former av skötselavtal. 

Du når oss på 031-731 80 80 vardagar kl. 9-12 och 13-15 för hjälp med frågor kring skötsel. Du kan också skicka e-post till gbg.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Vi tar endast emot avtalade besök.

Besöksadress: Västra kyrkogården, 
Sven Brolids väg 35, 414 73 Göteborg

Postadress: Box 1526, 401 50 Göteborg