Foto: Magnus Aronson

Så började det

Kristendomen är världens största religion med omkring 2,3 miljarder anhängare. Kristendomen utgår från Jesus från Nasarets liv och lära som skildras i Nya testamentet.

Kristendomen uppstod i Judeen (dagens Israel och Palestina) för cirka två tusen år sedan. Området var vid den här tiden ockuperat av romarna och det judiska folket väntade på att Messias skulle komma och hjälpa dem. Messias = Jesus Kristus.

Den kristna läran

De kristna kyrkorna skiljer sig åt när det gäller organisationen, gudstjänstformen, rituella detaljer, utsmyckningar, regler och så vidare. Däremot är själva läran och tron på Jesus i stort sett densamma inom alla de kristna riktningarna.

Trosbekännelsen

Gemensamt i den kristna tron är bland annat trosbekännelsen som är en sammanfattning av vad Bibeln säger. Trosbekännelsen läses varje söndag av präster i tusentals kyrkor runt om i världen.

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

(Den apostoliska trosbekännelsen)

Källor: Svenska kyrkan och so-rummet.se