Foto: Sofia Stensby

Dop

Dopgudstjänst

Dopet är ett sakrament som innebär livsgemenskap med Jesus Kristus. Det är en gåva från där Gud lovar att gå med dig under alla livets dagar. Dopet hjälper oss att se våra egna liv i ljuset av Jesus, hans liv, död och uppståndelse. Det betyder att oavsett hur livet är så är Gud närvarande i ditt liv och att du är oändligt värdefull och viktig för att du är den du är.

Genom dopet blir människan en del av den världsvida kyrkan och får del av Guds nåd. Dopet är ett mottagande av en ny medlem i vår församling. En person som församlingen och dess medlemmar tar ansvar och sörjer för. Varje dop föregås av ett dopsamtal där föräldrar och förrättande präst samtalar om dopets betydelse och glädje. Barnen får vid dopet en dopgåva av församlingen.