Välkommen som medlem!

Mer än du tror. Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation. Tillsammans gör vi skillnad. Ditt medlemskap är inte bara för dig, det betyder mycket för många. Välkommen som medlem i någon av Domkyrkopastoratets församlingar och gör skillnad i centrala Göteborg.

Några exempel på vad du som medlem bidrar till i centrala Göteborg.
- Samtal, hembesök och stöd när livet känns tufft
- Utdelning av matkassar och ekonomiskt stöd
- Öppen förskola och aktiviteter där barn och föräldrar kan mötas
- Gemenskap och träffar för äldre och ensamma
- Ett rikt musikliv och körer för alla åldrar
- Grupper där barn och ungdomar blir sedda och får växa
- Stella; musik, teater och gemenskap för dig med kognitiva funktionsvariationer
- Sjukhuskyrkans stöd till patienter, närstående och personal på Sahlgrenska universitetssjukhuset
- Universitetskyrkans stöd till studenter och personal på Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.
- Gudstjänster och möjlighet till stillhet och eftertanke
- Våra kyrkor, 9 katedraler som bärare av kulturarv
- Mötesplatser där det finns utrymme för personligt engagemang
- Subventionerad familjerådgivning
- Stadsmissionen i Göteborg

Som medlem i Svenska kyrkan bidrar du till en mångfasetterad verksamhet som bland annat organiserar lokalt förankrade verksamheter, vård av kulturarv, internationellt bistånd, hjälp- och stödsamtal och mycket mer.

Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Stolta berättelser

Varje dag i veckan görs massor av bra saker i Domkyrkopastoratet och dess församlingar – som gör skillnad för göteborgare i olika ålder och livssituation. Du som valt att vara medlem i Svenska kyrkan gör det möjligt. Vi har alla anledning att vara stolta. Läs mer om våra verksamheter här!

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.