Foto: Anders Stenback

Aktuella satsningar

Vi växer i förståelse och uppmuntras när vi delar utmaningar och möjligheter som ligger framför oss och utifrån olika teologiska perspektiv. Nu uppdateras avtalet och det praktiska utbytet förnyas på flera sätt.

Intentionerna med det ursprungliga avtalet från 2003 kvarstår men formerna behöver regelbundet anpassas efter tidens praktiska förutsättningar och nya möjligheter.

Över tid hade samarbetet mellan våra stift börja sakta in och pandemin gjorde inte saken bättre. Men 2022 återupptogs kontakterna genom två särskilda utbytesresor. I mars inbjöds dåvarande biskop Mnisi och blivande biskop Shabalala och deras respektive hustrur, och i allhelgonatid reste en bredare grupp från olika delar av vårt stift dit med biskopsparet Rappmann.

Fruktbara erfarenhetsutbyten, samtal och överläggningar följs nu upp, så att dessa får ett genomslag ute i våra respektive församlingar och får bli till välsignelse både i vårt stift och i Östra stiftet (ELCSA-ED). En liknande process sker parallellt i relation till vänstiftet i Berlin.

Vad som är på gång

Resedeltagarna från Göteborgs stift har till uppgift att berätta och inspirera och fortsätta vara lokala kontaktpersoner i närliggande församlingar och kontrakt. De har redan hållit flera olika föredrag och även ett gemensamt seminarium på den internationella dagen i våras. Kontakta undertecknad om ni vill inbjuda någon av dessa till era sammanhang!

Kontakta mig också om ni också på andra sätt är intresserade av att veta mer om vänstiftet i södra Afrika eller vill ingå i ett nätverk kring vänstiftet! Ett sådant nätverk skulle borga för en livaktig och spännande utveckling av vänstiftsrelationerna.

En referensgrupp har utsetts på biskopens uppdrag, för att stödja vänstiftsarbetet genom rådgivning till beslutsfattare och olika kontaktpersoner i stiftet och genom att ta fram olika strategi- och policyförslag. I gruppen ingår Anders Leitzinger, Linda Lindblad, Kerstin Pihl, Lise-Lotte Wallin och Anders Stenbäck.

Förslag till uppdaterat avtal läggs snart fram för att genomgå beslutsprocessen. Där beskrivs grunden för vänstiftsrelationen och sedan följande praktiska områden: delande av förbön och sång, en årlig vänstiftssöndag, kanaler för ett fungerande informationsutbyte, främjande av teologisk utbildning och fortbildning, ömsesidiga besök och erfarenhetsutbyten, vissa finansiella insatser samt riktlinjer för vänförsamlingsrelationer.

För att underlätta informationsutbytet behövs ett nyhetsbrev där båda stift kan dela med sig på engelska och översätta till sina egna språk. Genom Stiftsnytt har vi en utmärkt kanal att förmedla nyheterna hos oss. Dessa kommer att kunna spridas över året, men också samlas halvårsvis i en PDF-version. Tipsa gärna andra om att prenumerera på Stiftsnytt!

Vi kan se fram emot en kokbok från kvinnorörelsen i ELCSA-ED och det finns en egen liten blänkare om detta.

I augusti var det stor glädje och högtid när kyrkan i Siphocosini, som tillhör Mbabane pastorat, återinvigdes av biskop Shabalala efter att ha byggs till och renoverats. Några mindre byggnader har tillkommit och en stor parkeringsyta samt en ny välbehövlig väg upp till kyrkan.