Under dessa tillfällen ger vi en introduktion till ekonomi som verktyg för en god kyrklig verksamhet och som en del av ett gott chefskap. Vi går igenom begrepp och sammanhang som underlättar dialogen med förtroendevalda, medarbetare och revisorer och ger en introduktion till ”Verktyg för verksamhetsstyrning”.
Dag 1 har fokus på planering och uppföljning och hur stiftets rekommenderade arbetssätt för verksamhetsstyrning fungerar i stora drag. Vi pratar om ekonomins roll i styrningen av verksamheten och går igenom begrepp och frågor kopplade till bland annat verksamhetsplaner, budget och uppföljning. Vi går också igenom vad målkapital är för något och hur man gör en uträkning av detta.
Dag 2 har fokus på frågor kopplade till församlingen som ekonomisk enhet, vilka krav som ställs utifrån inomkyrkliga och civilrättsliga regelverk och vilka begrepp som är bra att känna till. I detta ingår bland annat resultat- och balansräkning och årsredovisning. Vi pratar också om intern kontroll, vad det innebär i praktiken, om begravningsverksamhetens särredovisning och vad som ingår i kyrkoherdens och mellanchefernas roller.
500 kr per utbildningstillfälle
Förmiddagsfika ingår
Fredag 17 oktober 2025 9.00-12.30, Stiftskansliet i Göteborg
Anmäl dig här senast den 8 oktober 2025
Fredag 21 november 2024 9.00-12.30, Stiftskansliet i Göteborg
Anmäl dig här senast den 12 november 2025