Den som tar ett bestämt tag i den tunga porten och sedan stegen in i kyrkorummet möter omedelbart något utanför vardagen, rymd och riktning, stillhet och högtid. Vad är det då som skiljer kyrkorummet från andra typer av rum, även de som är jämförelsevis storslagna: konserthallar, aulor, idrottsarenor, teatersalonger? Jo, kyrkorummet har helgd, det är ett invigt rum. Det är avskilt, helgat för sitt ändamål, nämligen att vara mötesplats mellan människa och Gud.
För de första kristna generationerna var gudstjänstrummet främst ett samlingsrum för församlingen, men redan efter ett par hundra år formulerades tankar om rummets helighet i Guds hus. Den första kända kyrkoinvigningen lär ha skett tidigt på 300-talet. Under medeltiden i Europa var vigningsceremonierna av avgörande betydelse för att kyrkorummet skulle kunna fylla sina funktioner i liturgi, sakramentsförvaltning och förkunnelse. Under tidig reformationstid ifrågasattes detta och det hävdades att bruket, det som skedde i gudstjänsterna, helgade rummet, inte tvärtom. Men med tiden återinfördes kyrkoinvigningar, om än i modifierad form, även i reformerade kyrkoprovinser.