Gudstjänst för alla åldrar
Foto: Ikon

Församlingsutvecklingsenheten

Enhetens främsta uppgift är att stödja det arbete som är knutet till den grundläggande uppgiften i stiftets församlingar och pastorat.

Enheten finns till för församlingarna i små och stora frågor, i allt från vad som ingår i en huvudgudstjänst till processtöd i strukturfrågor. Enhetens arbete rör sig främst inom grundtjänsterna och utgår från den lokala församlingens behov.

Enheten ger råd och stöd till församlingar och pastorat genom en bredd av verksamheter vars syfte är att främja utveckling och växt inom ramen för församlingars och pastorats uppdrag. Utöver kompetensutvecklande kurser och fortbildningar, arbetar enheten konsultativt med råd och stöd, nätverkande och med metod- och processtöd på plats i församlingen eller pastoratet.

Verksamhetsområden inom enheten är Tro och liv, Samhälle och diakonal utveckling, Omställning, verksamhets- och organisationsutveckling, Rekrytering av kyrkliga profilyrken och HR.

De insatser som görs ska inspirera och främja verksamhetsutveckling, ledarskap, yrkeskompetens och kunskap inom nya såväl som traditionella områden. Målet är en kyrka som i sitt arbete är relevant inom gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Enheten vill bidra med hopp och frigöra handlingskraft, att förkroppsliga kallelsen att vara Kristi kropp i världen.

Vill du veta mer?
Kontakta mig gärna!