Gemensam IT-plattform (GIP)

En gemensam IT-miljö finns sedan våren 2012 klar att ansluta sig till. Det innebär att det finns anledning för de lokala ekonomiska enheterna som ännu inte anslutit sig, att i kommande års mål- och resursfördelningsprogram arbeta in konsekvenserna av en eventuell anslutning.

Bakgrund

Stiftsstyrelsen och stiftsfullmäktige i Göteborgs stift har sedan tidigare beslutat att ställa sig positiv till etablering av Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform i Göteborgs stift. GIP innebär dels tillgång till serverkapacitet, dels att enhetens programvaror kan köras på dessa servrar. Integrerad backup tillhandahålls för hela IT-miljön samt support inom ramen för Svenska kyrkans kanslistöd.

Syfte

Syftet med att ansluta sig till Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform är att frigöra resurser inom det administrativa området.

En omedelbar följd av etableringen av en gemensam IT-plattform är ökade möjligheter att hitta önskvärda former för administrativ samverkan mellan lokala enheter, stift och nationell nivå.
Att finnas i en Svenska kyrkans gemensamma IT-miljö ger dessutom möjlighet att dela på administrativ kompetens och administrativ arbetstid. Det kan exempelvis vara gemensamma upphandlingar av programvaror och licenser, gemensamma administrativa mallar, tillgång till ett samlat utbud av kontinuerlig och kostnadseffektiv IT-utbildning, möjlighet att hjälpas åt med administrativa sysslor såsom exempelvis budget, bokslut, lönehantering m.m.
Ytterligare öka kvalitén på enhetens IT-stöd i form av högre tillgänglighet, ökad säkerhet vad gäller exempelvis antivirus och backup-tagning, förenklade rutiner för uppdateringar, licenshantering o s v.

Nuläge

I hela Sverige är 97% av alla enheter anslutna till GIP och 2024-01-01 är 94% av enheterna i Göteborgs stift anslutna till GIP.

Arbetet med att försöka ansluta fler enheter fortsätter, både i Göteborgs stift och i övriga stift i landet.

Vill ni veta mer om GIP?

Är ni intresserade av att gå med i den gemensamma IT-plattformen eller har ni frågor om GIP?
Kontakta Göteborgs stifts IT-samordnare, se kontaktuppgifter nedan.