Lyssna

Grundtjänst IT och telefoni

Samordning av IT och telefoni i Svenska kyrkan ger viktiga fördelar som ökad tillgänglighet och minskade kostnader genom samordningsvinster och gemensamma fördelaktiga avtal.

Vi erbjuder stöd och rådgivning inom områdena IT och telefoni. Detta kan vi hjälpa er med:

Rådgivning

  • Kortare rådgivning som inte kräver vidare utredning.

Nätverk, samråd, samarbeten

  • Medverkan i nätverk på nationell nivå
  • Nätverksträffar på stiftsnivå

Stöd i verksamhetsutveckling

  • Ansvarar för introduktion för Kontaktperson IT (KIT).
  • Månatliga digitala träffar för Kontaktperson IT (KIT)
  • Inventering inför införande av det nya Kyrknätet.

Gemensam IT-plattform (GIP)

En gemensam IT-miljö finns sedan våren 2012 klar att ansluta sig till. Det innebär att det finns anledning för de lokala ekonomiska enheterna som ännu inte anslutit sig, att i kommande års mål- och resursfördelningsprogram arbeta in konsekvenserna av en eventuell anslutning.

Gemensam telefoniplattform (GTP)

Telefoni är ett område som är lämpligt att samordna. Samordning av telefonin i Svenska kyrkan ger viktiga fördelar som ökad tillgänglighet och minskade kostnader genom samordningsvinster och gemensamma fördelaktiga avtal. Telefonilösningarna i den gemensamma telefoniplattformen fungerar och utvecklas med den kvalitet som behövs för att effektivt stödja verksamheten och den grundläggande uppgiften.

Gemensamt administrativt stöd (GAS)

Inomkyrklig samordning och samverkan förekommer i begränsad omfattning idag. Det betyder att det finns en utvecklingspotential inom detta område.