Normala år är det liv och rörelse under terminstid på Helsjöns folkhögskola utanför Horred, men en dag i januari när vi är på besök är det som att skolan håller andan i väntan på att covidvågen ska ebba ut. Mycket undervisning sker på distans, i ett av boendena sitter en grupp elever i karantän efter att någon testat positivt.
Rektor på skolan är sedan 2005 Lise-Lotte Wallin, men nu sjunger hon på sista versen i den funktionen, pension väntar och rekrytering av en ny rektor pågår.
– Jag blir kvar tills man hittat en ny och denne har blivit installerad, förklarar hon.
Men man kan nog säga att hon sadlar om, från ledarskapet på skolan till rollen som förtroendevald. Hon är nyvald ledamot för Posk i stiftsfullmäktige och sitter med i såväl stiftsstyrelse som församlingsutskott. Och hon är förtroendevald sedan tidigare i hemförsamlingen Lindberga utanför Varberg.
Stiftets folkhögskola Helsjön har haft och har en nyckelroll i rekryteringen av såväl anställda som förtroendevalda till Svenska kyrkans församlingar, främst genom Svenska kyrkans grundkurs, men också genom bibelskola och enskilda kurser för exempelvis kyrkvärdar.
Hur många elever har skolan i dag?
– En svår fråga, säger Lise-Lotte med ett skratt och börjar räkna. 70 på långa kursen, 50 på filialen i Göteborg, väldigt många på distanskurser, kanske ett 60-tal, och 17 på Svenska kyrkans grundkurs. Åldrarna på den sistnämnda varierar mellan 25–55 år, tre av de 17 är män.
– Grundkursen är väldigt, väldigt viktig för kyrkan. Unga får pröva sig fram och se om en kyrklig tjänst är något för dem. Och den är viktig också för dem som är frågande inför vad Svenska kyrkan står för, säger hon.
Att öppenhet är en grundbult är ju inte märkligt, alla ska få plats och hemhörighet, bli lyssnade på och respekterade. För att få en klarare bild av vad öppenhet egentligen är, ringar vi in den med tre ord som kan ses som följeslagare till öppenheten; tydlighet, mångfald och tillit.
Hur tänker du kring öppenhet visavi tydlighet?
– Ju tryggare jag är i mig själv, desto öppnare kan jag vara. Ju mindre trygg i mig själv, desto mindre är jag benägen att vara öppen. Jag kan vara tydlig och öppen när jag är trygg i mig själv.
– Det är oerhört viktigt i vår kyrka att vara tydlig med vad vi är. Om vi svarar väldigt flummigt på vissa frågor för att inte skrämma bort människor, blir det ett bekymmer för att vi inte upplevs intressanta, de vi möter har då ingen aning om vad vi står för. Om man inte kan säga nej, kan man inte heller säga ja till något.
Det finns ju de som känner en slags blygsel inför att tala om ”Kristus”, de väljer i stället att tala om ”Gud”, då det känns mindre förpliktigande. Känner du igen dig i det?
– Nej, säger hon efter ett ögonblicks fundering. Men man kan ju se på vad vi har för konst i dag, det finns väldigt få moderna kristusbilder, om man undantar ikonerna. Konsten är mer nonfigurativ. Samtidigt tänker jag på armbanden många har med WWJD, What would Jesus do. Fast jag möter mest människor som är väldigt mycket inom kyrkan.
– Samtidigt kan jag inse att det är lättare att tro på ”Gud” än ”Kristus”. Kristus är tydligare, mötet med honom ställer saker på sin spets. Gud är mer ogripbar och mångfasetterad.
Om vi då kopplar vidare till mångfald. Märker du en mer öppen och tillåtande attityd till olikheter i dag?
– Jag blir alltid förvånad. När vi startar på hösten kan jag tänka, hur ska detta gå när vi har så många olika, men det går väldigt bra. Vi är mycket tydliga med att alla får vara som den man är.
– När vi gör utvärderingar på grundkursen, svarar många att det varit så lärorikt att få höra hur andra tänker. Det är den goda mångfalden. Den öppenheten skapar vi här. Många säger: ni lärare duktiga att skapa öppenhet. Det är vår uppgift att skapa en miljö där samtalen får vara fria. Och i utvärderingarna svarar eleverna att ”vi har fått vara de vi är och möta andra”.
– Många längtar hit till samtalen, inte bara på lektioner, utan också när de sitter och fikar på kvällarna. Det blir oerhört mycket samtal, goda samtal.
Är miljön ute i församlingarna lika tillåtande och öppen för mångfald? Lise-Lotte tvekar en stund.
– Min horisont är begränsad till de församlingar jag är och varit i. Kom som du är och bli som oss, är ju en attityd man mött ibland, och ibland är det kanske så. Men i Lindberga, min hemförsamling, finns mångfald, utrymme för olikheten, olika mötesplatser.
– Det är ju en mångfald insatt i sin kontext, vi är en församling i en luthersk evangelisk kyrka. Människor med en annan trostillhörighet är inte ovälkommen, men de kan ju inte styra vår verksamhet. Jag gillar uttrycket ”Låt tusen blommor blomma”, också i församlingen. Men inom de ramar kyrkan har.