Genom workshops och verktyg för strategisk kommunikation stärker församlingen sin synlighet, inspireras i arbetet med församlingsinstruktionen och tar fram gemensamma mål och utvecklingsplaner för kommunikationsarbetet. Kommunikation som mission är ett utvecklingsarbete där specialister från stiftet är med och stöttar i det lokala kommunikationsarbetet utifrån er kontext. Arbetsmaterialet kan användas enskilt eller som en helhet genom ett utbildningsår. Utgångspunkten är ett väl genomarbetat koncept framtaget på stiftsdirektorernas initiativ genom samverkan mellan stiften och nationell nivå.
Genom att medarbetare, chefer och förtroendevalda är delaktiga och kan bidra till församlingens kommunikationsarbete kan bilden av församlingen förmedlas till församlingsborna på ett mer mångfacetterat och effektivt sätt. Både när det gäller ökad synlighet och ekonomi. En projektgrupp formas i församlingen med tydlig koppling till lokal styrning och ledning och håller ihop utbildningsårets olika delar:
Utbildningsåret läggs upp som ett projekt med stöd av stiftet. Inför starten utser kyrkoherden en projektledare och tillsätter en projektgrupp som jobbar aktivt med utbildningsårets handlingsplan och stöttar kollegorna med läxorna. Projektledaren träffas med coach från stiftet ca varannan vecka för uppföljning, avstämning och förberedelser. Däremellan sker självständigt arbete med de aktiviteter som bestäms i gruppen utifrån de förutsättningar som finns lokalt. Kyrkoherden kan med fördel bjuda in förtroendevalda att delta.
Vid projektgruppens uppstartsmöte tillsammans med representanter från stiftet definierar vi roller, tidsplan och pratar lite om förväntningar, möjligheter och eventuella utmaningar.
500 kr/deltagare för hela utbildningsåret
Ges på förfrågan, i församlingens lokaler
Anmäl ditt intresse till kontaktperson nedan