Att lära sig om kristen tro handlar om färdigheten att lägga trons perspektiv på livet, samhället och världen. Med avstamp i kyrkans tradition är konfirmandtiden en del av det livslånga lärandet och en del av församlingens hela sätt att leva, vara och möjliggöra växt och mognad.
Att konfirmationens teologi är en dopteologi är grundläggande i en evangelisk-luthersk kyrka som Svenska kyrkan. Svenska kyrkan definierar ansvaret att ge vidare evangeliet som ett dopundervisningsansvar. Som kyrkans medarbetare - ideella och anställda - har vi till uppgift att tillsammans med konfirmanderna bekräfta och levandegöra den livstydning och det livsprogram som dopet redan givit. Konfirmationen bekräftar dopets dagliga erfarenhet av att vara skapad, älskad och värdefull oavsett prestation.
Mötet med konfirmanderna måste följa Etiska riktlinjer för arbetet bland barn och unga 0–18 år i Göteborgs stift (2021) och Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete (2020).
Riktlinjerna betonar Svenska kyrkans ambition att allt konfirmandarbete ska bedrivas med hög kvalitet. Det kräver teologisk, pedagogisk, diakonal och musikalisk kompetens i arbetslaget runt konfirmanderna. Det kräver också struktur och engagemang, lyhördhet och kreativitet, prioriteringar och resurser, utvärderingar och utveckling av praktiken. Att bearbeta teologiska och pedagogiska grundfrågor, ledarskap, förhållningssätt och metoder är ett måste.
Kurser
Göteborgs stifts utbildningar och kurser kan ge stöd i arbetet. Satsningarna med direkt fokus på konfirmandarbetet riktar sig till ”alla” - såväl ideella och anställda - med någon typ av undervisningsuppdrag i konfirmandarbetet - diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker, präst eller annan verksam.
- Konfirmandnätverket ”Fokus konfirmation” fångar upp aktualiteter.
- ”Att greppa konfirmation” utforskar grundläggande sammanhang, socialisation och struktur.
- Högskoleutbildningarna ”Pedagogik i Svenska kyrkan med inriktning mot konfirmander och ungdomar” (1 och 2) ger fördjupad fortbildning tillsammans med Karlstads, Linköpings, Skara, Strängnäs, Västerås, Växjö stift och Linköpings universitet och ger 7,5 hp vardera.
Dessa och andra utbildningar som stöder i lärande och undervisningsuppdraget hittar du under Kurser och arrangemang Grundläggande uppgiften. Bland annat olika satsningar i arbetet med barn- och unga i behov av särskilt stöd.
Fundera tillsammans
Exempel på frågor att bearbeta i konfirmandarbetslaget:
- Vad är evangelium för konfirmanden? Vad innebär det att ha tillgång till redskap att tyda sitt liv på dopets grund?
- Hur hjälper vårt konfirmandarbete konfirmanden att utveckla sitt språk för existentiella frågor, att växa som människa, forma en trygg identitet och mogna andligt och känslomässigt, bygga goda relationer och växa i ansvarstagande i samhället, världen och i relation till skapelsen?
- Vilka trender, motiv och förändringar ser vi i konfirmandarbetet? Hur kan vi koppla det till aktuell ungdomsforskning? Vad betyder det för hur vi formar vårt konfirmandarbete?
- Hur är vi som konfirmandarbetslag gemensamt rustade med kompetenser för uppgiften? Finns relevant pedagogisk och teologisk utbildning, fortbildning och gemensam reflektion? Hur uppdaterar och lär vi nytt? Och hur tar vi tillvara de färdigheter och kompetenser som redan finns?
- Vad vill vi ska känneteckna församlingens konfirmandarbete? All utveckling av konfirmandarbetet utgår från att församlingen formulerar syfte och tydlig målsättning. Upprätta en handlingsplan och utvärdera denna efter varje konfirmandperiod och revidera vid behov. Handlingsplanen är ett hjälpmedel för att skapa goda strukturer utifrån denna tydliga målsättning.
Läs vidare
För vidare läsning och lyssning rekommenderas:
- Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete, 2020.
- Etiska riktlinjer för arbetet bland barn och unga 0–18 år i Göteborgs stift, 2021.
- ”och lär dem…”, ett biskopsbrev om lärande och undervisning, 2021.
- Forskningsrapporten Konfirmation i förändringens tid. Svenska kyrkan, Forskning och analysenheten.
- Svensk kyrkotidning, nr 4*2023, tema konfirmation.
- Var är Jesus? Ungas röster om konfirmandundervisning. Caroline Klintborg (Verbum 2023).
- Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor MUCF:s rapport Ung idag.
- Ungdomsbarometern presenterar företagsanalyser om vad ungdomar tänker, tycker och gör.
- Folkhälsomyndigheten — publicerar statistik och publikationer inom olika områden.
- Podden Teologi i tiden
- Avsnitt 58: Var är Jesus? Ungas röster om konfirmandundervisning
- Avsnitt 47: Ungas erfarenheter av interreligiöst arbete
- Avsnitt 46: Vad är konfirmationsteologi i mötet med dagens 15-åringar?
- Avsnitt 45: Konfirmation i förändringens tid
- Resursbanken för lärande och undervisning.
- Dela liv – inspiration och fördjupning i konfirmandarbetet, Svenska kyrkan och Verbum förlag 2008