Lyssna

Nyhet / Publicerad 6 februari 2012 / Ändrad 23 maj 2024

Flimmer vann kyrkans filmpris

Svenska kyrkans filmjury föll för Patrik Eklunds långfilmsdebut Flimmer. Det är en komedi med dråpliga scener och stor igenkänningseffekt, och man skrattar med personerna i deras tillkortakommanden.

– Thank you, Bishop! utbrister regissören, glatt överraskad, när han tar emot Svenska kyrkans filmpris som delas ut av biskop emeritus Lars Eckerdal under filmfestivalens internationella Dragon Awards-gala i Göteborg på lördagskvällen.


Juryns motivering lyder: ”Med värme och finurlighet skildrar Flimmer den mänskliga komedin. När mörkret blir som djupast är befrielsen nära!”


– Vilken bra sammanfattning, säger både regissören Patrik Eklund och producenten Jan Blomgren direkt efter prisutdelningen som hålls på det nyöppnade Clarion Hotel Post.


De vet inte för stunden vad de ska göra med prissumman på 50 000 kronor.


– Det är välkommet. Pengar behövs alltid när man jobbar med film.

Ödmjukt skildrat
Patrik Eklund står bakom både manus och regi. Dramat utspelar sig i ett samhälle där ortens telekomföretag är nära konkurs men satsar på en vågad marknadskampanj som en sista utväg. Ett längre strömavbrott leder till en räcka av missöden bland de anställda, och i dessa situationer blottar de sin ångest och sina svagheter. Skildringen av karaktärernas hjälplöshet är varmhjärtad och fick publiken på gott humör vid premiärvisningen under filmfestivalen.
Som när Anki Larsson i rollen som städerska med spindelfobi får en heltäckande kroppsstrumpa i present av sin terapeut.


– En aftonhud. Himla rolig idé. Hjälper mot allt! inflikar Anki Larsson.


Hon och Jimmy Lindström representerar filmens skådespelare under galakvällen.


– Det var kul att jobba med Patrik. Han gav oss stor frihet. Samtidigt var manuset ovanligt bra, replikerna kändes som mina. Jag behövde knappt ändra ett ord, berättar Jimmy Lindström som spelar Roland, elektrikern som får starkström genom kroppen under ett jobb i mobilmasten.

Teknikflimrets motbild
Merparten av scenerna är filmade i mellanbruna kontorsmiljöer och utomhus i Boden och Luleå.


 – Miljön där passade med det jag sett framför mig.

Handlingens centrala plats, kullen med 4G-masten, är en homage till Patrik Eklunds snowboardbacke hemma i Arvidsjaur.

Hur mycket av samhällskritik finns det i din film?

– Möjligen kan man se den som ett debattinlägg. Jag vänder mig emot hetsen, att vi ständigt ska vara uppdaterade, twittra och tala om för alla vad vi gör. Och att det byggs ut, byggs nytt och modernt hela tiden.

Annars består handlingen av en mängd olika historier som han samlat på sig.

– Utmaningen var att väva ihop dem så bra som möjligt. Jag har specialskrivit rollen som tjänstemannen Kenneth för Jacob Nordenson som jag har jobbat ihop med länge. Hans karaktär är en av mina verkliga favoriter i filmen.

Övriga i ensemblen var i stort sett förstahandsvalet på Patrik Eklunds lista, en blandning av välkända proffs och nya stjärnor. Producerat har Jan Blomgren gjort tillsammans med Mathias Fjellström. Flimmer har planerad biopremiär i september.

Monica Havström