Lyssna

Nyhet / Publicerad 26 oktober 2022 / Ändrad 27 oktober 2022

Hela sju av de Augustprisnominerade författarna medverkade på Se människan 2022

Nu är nomineringarna klara till Sveriges finaste litteraturpris, Augustpriset. Här kan ni se samtalen på Se människan-scenen!

Klicka på namnet så kommer ni direkt till scensamtalet på Youtube.

Johannes Anyuru Maria Essunger

Foto: Christina Bernérus

Årets svenska skönlitterära bok:

Johannes Anyuru - Ixelles

Sedan Mio dog har Rut ensam uppfostrat deras son och skapat ett liv med hus vid havet och anställning på den gåtfulla ”agenturen”, som med hjälp av fiktiva röster manipulerar offentligheten. Men så dyker en medvetslös pojke med en omöjlig inspelning av Mios röst. En vindlande roman om vänskap och längtan, och ett kärleksbrev till fiktion, påhittade liv och bibliotek. Johannes Anyuru i samtal med Maria Essunger, docent i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet.

Medarrangör Norstedts

Ia Genberg Lotta Fång

Foto: Torgny Lindén

Ia Genberg - Detaljerna

En roman med fyra porträtt och tusen detaljer, om tummade pocketböcker, psykedelisk dans och kippande oro. Huvudpersonen ligger i hög feber och minns alla som har stått henne nära, men försvunnit ur hennes liv. Men kan en älskad människa verkligen försvinna? Och vem är det egentligen som porträtteras, personen som avbildas eller den som håller i penseln? En berättelse om vilka vi är, vilka vi varit och vilka vi blev. Ia Genberg i samtal med Lotta Fång, präst i Hägerstens församling, Stockholm.

Medarrangör Weyler förlag

Jenny Tunedal Birgitta Westlin

Jenny Tunedal - Dröm, baby, dröm

En människa som inte kan sluta sörja: Vad är det hon sörjer egentligen? Alla de dödas död eller bara den egna oförmågan att leva. En orättvis värld eller en gammal barndom. En förälder eller en omöjlig kärlek. Vad ska hon göra med all sorg? Gå i terapi? En diktsamling om det stoff som sorgen vävs av: kärleken, döden och längtan. Språket, molnen, husdjuren. Den oändliga barndomen. Jenny Tunedal i samtal med Birgitta Westlin, präst i Lundby församling, Göteborg.

Medarrangör Wahlström & Widstrand

Andreas Cervenka KG Hammar

Årets svenska fackbok:

Andreas Cervenka - Girig-Sverige

Sverige var länge känt som ett av världens mest jämlika länder. Men nu har något skett. Klyftan mellan de superförmögna och resten av befolkningen har ökat snabbt och jakten på snabba pengar har blivit en ny folkrörelse. 1996 fanns det 28 miljardärer i Sverige. I dag är de 542. Hur kunde det bli så här? Och vad innebär detta för samtiden och framtiden? Andreas Cervenka i samtal med KG Hammar, teolog och tidigare ärkebiskop.

Amat Levin Gudmund Erling

Amat Levin - Svart historia

Det finns de som ser på Afrika som ett enda land, som ett mörkt hörn av världen där de har noll koll på kontinentens komplexa historia. Från uråldriga folkvandringar med massiva konsekvenser till den trans-sahariska slavhandeln och den karibiska frihetskampen. Att kasta nytt ljus över den sortens tankegångar var författarens utgångspunkt när han startade Instagramkontot Svart historia – som nu blivit bok med samma namn. Amat Levin i samtal med Gudmund Erling, kriminalvårdspräst i Göteborg.

Emma AdBåge Sven Milltoft

Årets svenska barn- och ungdomsbok:

Emma AdBåge - Såret

Med osviklig blick för detaljer fångar bilderboksskaparen livet på en skolgård: lekarna, kompisarna och gruppdynamiken. Såret handlar om att hamna i centrum, om att plötslig bli synlig och vara den som alla vill prata med. Det är pirrigt och härligt med uppmärksamhet, men vad händer sen, när såret försvinner? Vem bryr sig om ett litet ärr? Emma AdBåge i samtal med Sven Milltoft, psykoanalytiker och kyrkoherde i Hedvig Eleonora församling, Stockholm.

Medarrangör Rabén & Sjögren

Här kan du läsa vår intervju med Emma AdBåge.

Nora Khalil Marika Palmdahl

Nora Khalil - Yani

Debutroman som träffsäkert skildrar stark vänskap, mellanförskap, saknad, sorg och samhörighet. En inblick i orten genom ögonen på tre killar från Botkyrka, som mest är som vilka ungdomar som helst. Men möjligheterna är smalare. ”Antingen gör man värsta karriärresan och klättrar upp från ingenting till miljonär, eller så står man i centrum och becknar. Man kan inte bara existera”, säger författaren. Nora Khalil i samtal med Marika Palmdahl, församlingsherde i Masthuggs församling, Göteborg.

Medarrangör Natur & Kultur

Klicka här för att ta del av samtliga samtal från Se människan-scenen.