Foto: Bild: Göteborgs stadsmuseum

Hit seglade judarna! Utställning i Drottningparken, Tyska Christinae kyrka, invigning onsdag 27 september kl. 19-21. Pågår till och med 5 oktober.

Nyhet Publicerad Ändrad

Marstrand var under slutet av 1700-talet en frihamn dit judar fick komma för att bosätta sig. Denna utställning beskriver i ord och bild perioden. Invigning med panelsamtal och musik. Varmt välkomna!

Historik

Mellan 1775 och 1794 var Marstrand en frihamn. Dit kom ett sextiotal judar från kontinenten, lockade av nya friheter och handelsmöjligheter. Här fanns under en period en synagoga. När frihamnen avvecklades, upphävdes också judarnas undantagsställning på Marstrand. Närheten till Göteborg innebar att majoriteten etablerade sig där. Även om Marstrand aldrig blev en judisk stad bär ön på en rik historia om integrationens villkor. Den judiska historien på Marstrand berättar om judarnas möjligheter och begränsningar, om relationen mellan minoritet och majoritet och om olika strategier för att hitta en plats i ett nytt samhälle.

Utställningen Hit seglade judarna! är producerad av Judiska museet i samarbete med Bohusläns museum och Judiska salongen. Tack även till Kulturdepartementet, Västra Götalandsregionen, CJ Lindebergs fornminnesfond, Kulturrådet, Wilhelm & Martina Lundgrens understödsfond och Kungälv kommun.

Program

19.00                 Domprost Stefan Hiller hälsar välkommen utomhus i  Drottningparken.

Biskopen i Göteborgs stift, Susanne Rappmann och Benjamin                                               Gerber, maggid i Judiska Församlingen i Göteborg, inviger                                                     utställningen.

Musik av trion Salamander.
                           Möjlighet att se utställningen.

19.20                 Panelsamtal i Tyska Christinae kyrka.

Medverkar gör Folke Josephson och Anna Grinzweig

Jacobsson. Moderator Stefan Hiller.

Musik av trion Salamander.

20.30                 Mingel. Plockmat och dryck serveras.

Arrangörer: Domkyrkopastoratet i samverkan med Kultursamverkan Göteborgs stift och Judiska församlingen i Göteborg

Musik av den Göteborgsbaserade trion Salamanader.