Lyssna

Nyhet / Publicerad 10 januari 2023 / Ändrad 23 maj 2024

Nominerade filmer till Svenska kyrkans filmpris Angelos 2023

I år är det tjugoandra året som filmpriset Angelos kommer att delas ut till vinnande film. Femton filmer deltar och här kan ni läsa mer om dem.

Länk till Göteborg Film Festival och biljettköp finns här.

Biljettförsäljningen startar den 14 januari (12 januari för medlemmar).

Här kan du läsa om årets jury.

Exodus

Abbe Hassan

100 min

Med visuell och känslomässig kraft iscensätter Abbe Hassan ett drama om råbarkad flyktingsmugglare som möter tolvårig flicka på flykt.

I en turkisk hamn kliver en ström av människor ut ur den blekt gula containern. Det är 2015 och miljoner flyktingar försöker ta sig in i ett stängt Europa. En av dem är den tolvåriga syriska flickan Amal. Hennes systrar ska finnas i Grekland, hennes föräldrar i Sverige. Men dit är det långt när den turkiska polisen plötsligt stormar containerhamnen. Abbe Hassan långfilmsdebuterar med en urstark film som med actionsekvenser och thrillerinslag skapar en dynamisk bild av en europeisk närhistoria, men också ett intimt porträtt av två människor som måste ty sig till varandra. Ashraf Barhoum och Jwan Alqatami agerar med bultande liv och ger känslomässiga nyanser till den oväntade vänskapen som tar dem båda till nya platser.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Andra akten

Mårten Klingberg

114 min

Ikonerna Rolf Lassgård och Lena Olin spänner sina svärmiska skådespelarmuskler i njutbart kärleksdrama.

Den stora Dramatenstjärnan har blivit sjuk, och måste vårdas i hemmiljö av en pratglad, osäker kvinna som med tiden får svårt att upprätthålla relationens professionella gränser. Berättelsen saknar inte beröringspunkter med Ingmar Bergmans Persona, men i Andra akten är Rolf Lassgårds teaterdiva Harald lika talför som flamboyant. Lena Olins sjukgymnast Eva har just gått i pension, men bestämmer sig för att ta ett sista jobb. Manusförfattarna Anna Heinämaa och Vera Kiiskinen och regissör Mårten Klingberg (Min pappa Marianne, GFF 2020) konstruerar en inbjudande romkomestrad som låter två av Sveriges finaste skådespelare ge liv åt storslagna passioner i seniortappning.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Dogborn

Isabella Carbonell

84 min

Silvana Imam gör sin första filmroll som småkriminell slagskämpe i mardrömslik thriller.

Ett hemlöst tvillingpar rör sig under radarn, bortom samhällets regler och system för hjälpande händer. Hon (Silvana Imam) är en explosiv kraft med kort stubin, och han (Philip Oros) en tyst betraktare av omgivningen. Tillsammans kämpar de för sin överlevnad och tvingas söka sig till kriminella kretsar där de får i uppdrag att sköta okategoriserade leveranser genom ett vinterkyligt Stockholm. När leveransernas innehåll avslöjas sätts de omaka tvillingarnas mänsklighet på prov. Ska de följa sin överlevnadsinstinkt eller sitt samvete? Isabella Carbonells febriga debut är en kolsvart resa genom samhällets utkanter, där neonljusen pulserar och människovärdet står lågt i kurs.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Hypermoon

Mia Engberg

78 min

Någonstans mellan rymden och lasarettet skapar Mia Engberg en djupt personlig berättelse om livets skönhet och smärta.

I älskade och prisade filmer som guldbaggebelönade Belleville Baby, (GFF 2013) och Lucky One, (GFF 2019) har Mia Engberg utforskat en särpräglad filmisk estetik. I Hypermoon får hennes konstnärskap en ny klangbotten när hon diagnosticeras med bröstcancer. Under ett år går Engberg igenom sjukdomen med kameran i handen. I filmens universum cirkulerar också den sovjetiska kosmonauten Valentina Teresjkova och den vilda gangsterkärleken Vincent från ungdomsåren i Paris, som i telefon talar om hur också han åldras och förändras. Hypermoon är en smärtsamt vacker och intensivt berörande film om kroppens och berättelsernas sårbarhet.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Blomster

Neil Wigardt

65 min

Ung förälskelse, kicksökande och hallucinatorisk svensk sommarnatt i Neil Wigardts visuellt explosiva debut.

Sommaren är äntligen här, och en brokig grupp unga drar genom Stockholmsnatten på jakt efter berusning och närhet. Tillsammans har de skapat en oas där de får vara sig själva, ett kompisgäng med en mischmasch av bakgrunder och sexualiteter där ingen ber om ursäkt inför någon. Under ett dygn rör de sig från skogsrave till hemmafester, mixar alkohol och droger med reflektioner om kärlek och existens, ända fram till den oundvikliga hemgången. Blomster bjuder på en lekfull och associativ close-up av en grupp unga människors sökande efter samhörighet, kryddad med humor, civilisationskritik och sensuell realism.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Rosornas by

Hanna Heilborn

87 min

Nära skildring av en romsk familjs vardag och utsatthet i ett Italien där fascismens vindar åter blåser.

I en förort i södra Milano ligger Villagio delle Rose, Rosornas by, ett legalt romskt läger där några hundra människor bor i husvagnar och trähus. Innanför grindarna går livet sin stilla gång – men utanför blåser det storm. Lägret är ett konstant slagträ i politiken där populistiska partier svartmålar och hotar dess existens. Under nästan sex års tid har Hanna Heilborn följt en av familjerna i byn och närgånget ger hon en unik inblick i romsk vardag långt bortom stereotyper. Elegant sammanvävt med arkivklipp, nyhetsinslag och aktivisten Dijana Pavlovics politiska kamp för lägrets invånare kontrasteras vardagsskildringen mot utsattheten – och rätten till ett anständigt liv.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

En dag kommer allt det här bli ditt

Andreas Öhman

106 min

Festivalfavoriten Andreas Öhman är tillbaka med en personlig, både rolig och vemodig berättelse om att komma hem, våga möta det förflutna och att växa upp.

Serietecknaren Lisa och hennes syskon möts på familjens gård i Norrland efter att föräldrarna kallat till möte. De meddelar att endast ett av barnen ska få ärva skogen, som familjen ägt i generationer. Men är det någon av dem som är villig att flytta hem igen? Vistelsen river upp trauman ur det förflutna hos den tokigt förvirrade och smått livskrisande Lisa, som lyckas både strula till det med pappans närmaste man och komma på kant med hela samhället under mammans 70-årskalas. Andreas Öhman balanserar fint mellan stora skratt och sorgsna tårar och får Karin Franz Körlof och Liv Mjönes att komediennebriljera som Lisa och hennes mer ordningssamma syster, medan Peter Haber och Suzanne Reuter lyser starkt som de traditionsbundna föräldrarna. Visningen presenteras i samarbete med Film i väst.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Labor

Tove Pils

96 min

En resa från svensk småstad till San Franciscos vida vyer blir starten på ett utforskande av lönearbetets gränser och sexarbete som queert motstånd.

När Hanna flyttar till San Francisco blir hon förälskad i höjderna, atmosfäreren och en vibrerande queerscen. På en fest träffar hon Chloe och Cyd som båda är sexarbetare. Hanna lockas både av sin egen sexuella nyfikenhet och de stora summor pengar vännerna drar in när hon tillsammans med Chloe startar sitt nya liv som sexarbetare. Men samtidigt som hon känner att hon hittat hem, skaver det i henne att ingen från Sverige vet vad hon gör. Skulle de förstå? Tove Pils utforskar en queer gemenskap som utmanar synen på sex och arbete. Över flera år följer vi, genom Toves alltid närvarande kamera och Hannas drabbande emotionella resa, en grupp människor som hittat sitt hem i varandra, bortom kropparnas och arbetets gränser.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Kungen

Karin af Klintberg

99 min

Häpnadsväckande scener och udda slottsmiljöer i Karin af Klintbergs unika porträtt av en solitär monark.

Vem är Carl XVI Gustaf, på insidan? Hur är det egentligen att vara kung? Med ett öppet frågebatteri lyckades Karin af Klintberg (Ebbe - The Movie GFF 2009, Trevligt folk GFF 2015) få hovet att öppna slottsportarna och ge henne en exceptionell access till Sveriges konung. Resultatet är en tankeväckande film om en 40-talistman som skyggar från reflektioner och annat känslopjunk. Skickligt skruvar Karin af Klintberg på inspelningarnas formella inramning för att söka sanningen i sprickorna. Och hon lyckas verkligen få syn på något, inte minst när hon tar rygg på en flyende regent som folkskyggt duckar i buskarna för att undkomma promenerande undersåtar på sommarslottet Solliden.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

På Hvitfeldtska bodde vi

Nils Petter Löfstedt

74 min

Femton rullar svartvit film gömda i en kastrull ramar in känslostark dokumentär om Hvitfeldtska och händelserna som förändrade Göteborg för alltid.

2001 reste Nils Petter Löfstedt till Göteborg. Det var EU-toppmöte, han skulle bo på Hvitfeldtska och hade med sin kamera – för att jobba på att förverkliga fotografdrömmen. Det blev inte som han hade tänkt sig. Polisen spärrade av skolan, skickade in ridande polis och grep 459 personer, utan något att anklaga dem för. Efter övervåldet eskalerade händelserna i staden till det som skulle kallas Göteborgskravallerna. Tjugo år senare söker Löfstedt (Himlens mörkrum) upp människorna på sina – nu hittade och framkallade – stämningsfulla bilder (ja, han blev fotograf) och pratar om det som hände och vad som gick förlorat för alltid. Det är känslosamt, det får hjärtat att banka hårt i bröstet och ilskan och kamplusten att vakna i kroppen. 

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Puss hej då

Annika Fredriksson

74 min

Heterosexuell kris och jämställdheten i gungning när det ultimata sveket får två systrar att sätta sina män och sina förhållanden under lupp.

Sandra är nyförlöst när hennes kille lämnar henne för en annan kvinna. Hennes värld rasar samman och hon tvingas plocka upp skärvorna av sitt liv samtidigt som hon ensam tar hand om sina två barn. I en annan del av landet försöker hennes syster, Annika, guida över telefon och hjälpa Sandra genom mardrömmen som är hennes liv. Genom deras samtal börjar Annika granska sin egen relation; är den så jämställd som hon tror och vågar hon skaffa familj med någon som kan dra så fort det blir jobbigt? I Puss hej då synar Annika Fredriksson den heterosexuella jämställdheten i fogarna och på ett intimt och personligt vis levereras både svidande kritik och försonande insikter. 

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

I Must Away

Dennis Harvey

75 min

En kringflackande regissör reser över världen och möter fyra människor som ryckts från sina hem, i en kalejdoskopisk reflektion över det rotlösa hemmet i en tid av global migration.

Politikern Hashem tvingades fly Bangladesh efter ett maktskifte. Alicia hamnade i skuld och lämnade sitt hemland Peru för Chile. När Ali fyllt 18 hade han redan hunnit fly Afghanistan och Iran till Sverige, där han skapat sig ett liv. I sju år har Dennis, som själv lämnat finanskrisens Irland för att söka jobb utomlands, rest över världen och träffat fyra migranter som har lämnat hemmet för att bygga upp sina liv på en ny plats. Hans världsomsegling i globalismens tidevarv ställs mot de hemtama resorna till byn på Irland, där hans mormor levde sitt liv tills det tog slut, bara några kilometer från platsen där det startade.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Vernissage hos Gud

KonstAB

92 min

Jeff Koons ballonghund förvandlas till det perfekta vapnet i en satirisk, lekfull och absurdistisk film där konsten genomgår en existentiell kris.

Två veckor innan examensutställningen på konstskolan tillträder den nya rektorn Jack von Rosen (Magnus Krepper). Under sin presentation framför han företagstillvända idéer och det ska visa sig att han i hemlighet företräder ett uråldrigt sällskap som vill kommersialisera konsten. Samtidigt får en av studenterna, Irma (Isabelle Grill/Hilda Krepper), i uppdrag av Gud att skapa det perfekta konstverket och blir därigenom en måltavla för Jack och hans sällskap. Debuterande regissörerna från kollektivet KonstAB låter dock inte Irma stå ensam i kampen, utan ger henne understöd från skolans båda lektorer och inte minst en dansk dadaist.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

100 årstider

Giovanni Bucchieri

104 min

Den snart 50-åriga före detta balettdansören Giovanni planerar för ett storslaget musikaliskt genombrott i en djupt drabbande och samtidigt lekfull film om drömmar, misslyckanden, bipolär sjukdom och kärlek som aldrig kan dö.

"Det kommer aldrig sluta dunka”, säger en ung Giovanni om sitt hjärta i en projektion på väggen. Hans sprudlande livfullhet markerar en bjärt kontrast till nutidens Giovanni som vandrar tungt genom sjukhuskorridorer och på stadens trottoarer. Vid en korsning ser han reklam för regissören Louise Peterhoffs, hans ungdomskärlek, kommande uppsättning på Dramaten. Tid och rum, minnen och identiteter, ungdom och åldrande - allt vävs samman i Giovanni Bucchieris gränsöverskridande och ömt berättade debutfilm där dokumentära bilder från ungdomen utgör fundamentet för årets vackraste kärleksskildring.

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.

 

Liv

Kristina Levin Vinter/Finn Vinter

72 min

Ett ungt par filmar sin turbulenta resa mot föräldraskap i årets mest känsloladdade dokumentär.

Kristina och Finn är två dokumentärfilmare som filmar allt. Under två år riktar de kameran mot sig själva och dokumenterar sin strävan att bli föräldrar. En resa som går genom både liv och död, och som med den varmaste humor och mest avgrundsdjupa förfäran skildrar graviditetens och barnlängtans livsomvälvande såväl som vardagliga ögonblick. Resultatet är den kanske mest ärliga och närgångna filmen om att bli förälder som setts på svensk bio och som i sin kompromisslösa intimitet belyser hur livet ger och tar, på det ibland mest brutala av vis. 

Länk till filmen på Göteborg Film Festival.