Nyhet / Publicerad 1 november 2018 / Ändrad 21 maj 2024

Ögonblick – fotografier från Göteborg 2015-2017

Ögonblick är ett samarbete mellan Göteborgs stadsmuseum, Göteborgs-Posten, Innerstaden Göteborg och Svenska kyrkan. Projektet syftar till en långsiktig fotodokumentation av Göteborgs innerstad.

Innerstaden Göteborg

Foto: Jan Kwarnmark

Kyrkan har funnits i stadens centrum sedan grundandet. Stadsmuseet behöver ständigt komplettera sin fotosamling, pressfotografernas arbete behöver synliggöras och Innerstaden Göteborg söker ständigt nya och intressanta grepp att arbeta för en positiv utveckling inom Vallgraven. Tiden för projektet har satts till unika 100 år för att under den tiden följa innerstadens utveckling och förändring.

Initiativet till projektet Ögonblick togs år 2010 av Mikael Ringlander, som är präst och projektledare för Kultursamverkan Svenska kyrkan. Med en bakgrund som pressfotograf känner han bildens betydelse och möjlighet att skildra förändring och förvandling.

Innerstaden Göteborg

Foto: Olle Jonsson

År 2015 knöts till projektet fyra ”gatufotografer” som dokumenterar stadslivet i centrala Göteborg. Dessa, tillsammans med två GP-fotografer, bidrog inför Bokmässan 2017 till en utställning av nytagna fotografier från åren 2015 till 2017. Utställningen visades  i nyare variant i Grand Passage under våren 2018.

Denna utställning finns till utlån och består av 30 bilder monterade på skivor, mått 70x50 cm. Bilderna fästs på väggen med häftkuddar. Bildtexter ingår.

Picnic 2017

Foto: Agneta Dellefors Rydén