Foto: Kristina Bergqvist

Svenska kyrkans seminarier och övriga program på tema Judisk kultur under Bokmässan 2023

Nyhet Publicerad Ändrad

Till Bokmässans 45-minutersseminarier behövs seminariekort. Alla seminarier och fokusföredrag på Se människan-scenen mellan klockan 15 och 16 ingår i vanliga entrébiljetten. Här kan ni även läsa om övriga aktiviteter som vi ordnar på stan.

Är ersättningsteologi kristen antisemitism? Högre seminarium på Göteborgs universitet 27 september 2023 finns att se här.

I samband med Bokmässans tema Judisk kultur, anordnade Svenska kyrkan tillsammans med Göteborgs universitet ett panelsamtal där ersättningsteologi diskuteras.

Hit seglade judarna! Utställning i Drottningparken, Tyska Christinae kyrka, invigning onsdag 27 september kl. 19-21. Pågår till och med 5 oktober.

Marstrand var under slutet av 1700-talet en frihamn dit judar fick komma för att bosätta sig. Denna utställning beskriver i ord och bild perioden. Invigning med panelsamtal och musik. Varmt välkomna!

TORSDAGEN DEN 28 SEPTEMBER

Plats: del av Bokmässans seminarieprogram Sal G4

Seminarietid: kl 12.00–12.45 (45 min)

Juden Jesus

Jesus var jude, de första kristna var judar och den tidiga kristna kyrkan var judisk. En historisk självklarhet som borde vara helt okontroversiell. Så vad innebär det egentligen att Jesus var jude och hur har det påverkat den judiskkristna gemenskapen genom historien? Vilka likheter och olikheter finns i hur kristna och judar ser på världen i dag. Ett samtal mellan Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan, Ute Steyer, rabbin i Stora synagogan i Stockholm, Anders Arborelius, kardinal och svensk biskop i Katolska kyrkan, och Cecilia Wassén, professor i Nya testamentets exegetik vid Uppsala universitet, under ledning av Göran Rosenberg, journalist och författare.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Judisk kultur i Sverige och Katolska kyrkan.

En version av seminariet görs även på Se människan-scenen, se nedan.

Kl. 15.00–15.45 (45 min)

Juden Jesus

Jesus var jude, de första kristna var judar och den tidiga kristna kyrkan var judisk. En historisk självklarhet som borde vara helt okontroversiell. Så vad innebär det egentligen att Jesus var jude och hur har det påverkat den judiskkristna gemenskapen genom historien? Vilka likheter och olikheter finns i hur kristna och judar ser på världen i dag. Ett samtal mellan Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan, Ute Steyer, rabbin i Stora synagogan i Stockholm, Anders Arborelius, kardinal och svensk biskop i Katolska kyrkan, och Morton Narrowe, överrabbi emeritus, under ledning av Göran Rosenberg, journalist och författare.

FREDAGEN DEN 29 SEPTEMBER

Kl 15.00–15.35 (35 min)

Myten om det judiska världsherraväldet – den första och dödligaste konspirationsteorin

Att judar i lönndom styr världen är en skrämmande aktuell konspirationsteori med mångtusenåriga rötter. Det finns fog att kalla den både konspirationsteoriernas urmoder och den dödligaste och farligaste dito. Här är kyrkans ansvar stort, som historiskt sett varit en av huvudaktörerna bakom förföljelsen av det judiska folket utifrån myten om att judar dödade Jesus – utan att erkänna att Jesus själv var jude. Så, vad kan vi göra i dag och hur ser vårt allmänmänskliga ansvar ut? Med Cora Alexa Døving, forskare vid norska Holocaust- og livsynssenteret om bland annat konspirationsteorier, Ingrid Lomfors, tidigare överintendent för Forum för levande historia och Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan. Moderator: journalist Per Svensson.

Språk: Svenska och norska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan och Voksenåsen

FOKUSFÖREDRAG

Kl 15.45–15.55 (10 min)

Ersättningsteologi och judendomen

Benjamin Gerber, maggid i Judiska församlingen i Göteborg, talar om den judiska synen på ersättningsteologi.

LÖRDAGEN DEN 30 SEPTEMBER

Kl 15.00–15.35 (35 min)

Hur stabilt står demokratin?

100 år efter den nazistiska Ölkällarkuppen ser vi flera försök till statskupper i stora demokratier som USA, Tyskland och Brasilien, där kuppmakarna återigen bär på antisemitiskt tankegods. Har vi tagit demokratin för given, och var ifrån kommer hotet? Med Christer Mattsson, föreståndare Segerstedtinstitutet, Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan och Cecilia Sjöholm, professor i estetik vid Södertörns högskola och aktuell med Utan samvete? – hur förlorade vi vår inre röst. Under ledning av Helle Klein, direktor Sigtunastiftelsen.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Segerstedtinstitutet, Norstedts och Sigtunastiftelsen

Fokusföredrag

Kl 15.45–15.55 (10 min)

Marcus Ehrenpreis – en öppensinnad världsmedborgare

Augustprisvinnaren Göran Rosenberg berättar om Marcus Ehrenpreis (1869–1951) vision utifrån sin senaste fackbok Rabbi Marcus Ehrenpreis obesvarade kärlek. Med start i september ges Ehrenpreis författarskap ut på nytt på svenska, med memoarerna Mitt liv mellan öster och väster som den första titeln.

Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan och Bokförlaget Korpen

På Se människan-scenen finns även ett antal 20-minuters scensamtal som hör till temat Judisk kultur - se sidan Scenprogram Se människan.