Foto: GettyImages

Livslångt lärande

Sökande av identitet, tillhörighet och mening pågår hela livet. Från vaggan till graven. För att få självförtroende och mod att växa behöver vi, såväl yngre som äldre, förutom att få grundläggande behov tillgodosedda, också bli tagna på allvar och vara bekräftade i att vi har något viktigt att bidra med.

Lärjungarna behövde tid på sig att stå på egna ben. Det gäller också oss. Ibland förändras livet, och vi går över synliga eller osynliga gränser. De tydligaste exemplen på detta är födelsen och döden. Kristen livstydning gäller just detta och hela livet däremellan. Från vaggan till graven. Kyrkans traditioner och riter befäster och lotsar oss igenom livets höjdpunkter och kriser och erbjuder en grundtillhörighet som öppnar för livsmod, frihet och ansvarstagande i livets olika relationer och situationer.

Församlingen förstådd som lärande gemenskap förutsätter att det finns människor som är villiga att bjuda på sig själva, sina livserfarenheter och sina erfarenheter av kristen tro och vara samtalspartners i det lärande som ständigt pågår. Kyrkans olika sammanhang kan på detta sätt både utmana och bekräfta oss som ansvariga människor under hela livet.

Utmaningen för församlingen är att skapa miljöer där unga och gamla långsiktigt kan finna platser för ett sådant relationsbyggande och utveckla vänskap över generationsgränserna.

Göteborgs stift har tillsammans med Karlstads, Linköpings, Skara, Strängnäs och Växjö stift samt Enskilda Högskolan Stockholm (EHS) tagit fram en utbildning för livslångt lärande i församling. Den ger teologiska och pedagogiska perspektiv med syfte att stärka församlingen som miljö för livslångt och generationsöverskridande lärande. Utbildningen utgår från ett helhetsperspektiv. När kursen ges kan du läsa mer om den i Kompetenskatalogen.

Ett sådant livsloppsperspektiv, förankrat i delaktighetens teologi, gör församlingens livslånga lärandemiljö begriplig och lätt att följa. Det är en god utgångspunkt i församlingens arbete med Plan för lärande och undervisning där reflektion över det församlingen faktiskt gör, praxis och kunskap möts. Allt för att hjälpa det liv vi gemensamt lever - mellan vaggan och graven - i ett förändrat samhälle och en stor värld med nya utmaningar.

Kurser och arrangemang Lärande och undervisning

Göteborgs stift släpper nya kurser och arrangemang terminsvis. Anmäl dig nu! Inspireras, utveckla din kompetens och skapa nätverk genom att gå kurser tillsammans med andra deltagare.

Dop

Dopet har genom hela kyrkans historia fungerat som ett yttre tecken och en bekräftelse på varje människas självklara samhörighet med Gud.

Några konfirmander med likadana pärlarmband sträcker fram händerna.

Konfirmation

Att möta konfirmander är ett roligt och utmanande arbete som kräver en ständig utveckling av vår uppgift. Vi behöver prioritera konfirmandarbetet eftersom våra ungdomar är dagens och framtidens kyrka.

Kyrka - idrott

Här kan du läsa mer om några av de samarbeten som sker mellan kyrkan och idrottsrörelsen runt omkring i vårt stift.

Kyrka - skola

Skolkyrkoarbete är allt det arbete där skola och kyrka möts; skolavslutning i kyrkan, lektionsmedverkan, eller gemensamt krisarbete.

Kyrkopedagogik

Kyrkopedagogik är en dialoginriktad metod som tar alla sinnen i bruk för att guida i ett kyrkorum. Sveriges tretusen kyrkorum bär på ett unikt kulturarv. Här har människor firat gudstjänst och livets högtider under årtusenden. Här går människor in och tänder ett ljus, blir stilla en stund och vandrar sedan ut i vardagen igen. Skolklasser och andra grupper besöker kyrkan för att ta del av allt som kyrkorummet har att bidra med. Det öppna kyrkorummet är en tillgång och en resurs för alla människor som så önskar

Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar.

Några unga kvinnor sitter och fikar utomhus.

Vuxenpedagogik

Vad bär du på? Det är i möte och samtal med andra människor och traditioner som vi växer och utvecklas. I diskrepansen mellan livet så som det faktiskt just nu är och önskan om hur det borde vara behöver vi tillsammans skapa trygga rum för att sortera och dela.

Vetenskapsfestivalen

Välkommen till en festival där kyrkans frågor om livets villkor får samspela med vetenskapliga rön. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas av internationella och lokala teologer och forskare.