Lärjungarna behövde tid på sig att stå på egna ben. Det gäller också oss. Ibland förändras livet, och vi går över synliga eller osynliga gränser. De tydligaste exemplen på detta är födelsen och döden. Kristen livstydning gäller just detta och hela livet däremellan. Från vaggan till graven. Kyrkans traditioner och riter befäster och lotsar oss igenom livets höjdpunkter och kriser och erbjuder en grundtillhörighet som öppnar för livsmod, frihet och ansvarstagande i livets olika relationer och situationer.
Församlingen förstådd som lärande gemenskap förutsätter att det finns människor som är villiga att bjuda på sig själva, sina livserfarenheter och sina erfarenheter av kristen tro och vara samtalspartners i det lärande som ständigt pågår. Kyrkans olika sammanhang kan på detta sätt både utmana och bekräfta oss som ansvariga människor under hela livet.
Utmaningen för församlingen är att skapa miljöer där unga och gamla långsiktigt kan finna platser för ett sådant relationsbyggande och utveckla vänskap över generationsgränserna.
Göteborgs stift har tillsammans med Karlstads, Linköpings, Skara, Strängnäs och Växjö stift samt Enskilda Högskolan Stockholm (EHS) tagit fram en utbildning för livslångt lärande i församling. Den ger teologiska och pedagogiska perspektiv med syfte att stärka församlingen som miljö för livslångt och generationsöverskridande lärande. Utbildningen utgår från ett helhetsperspektiv. När kursen ges kan du läsa mer om den bland stiftets kurser och arrangemang.
Ett sådant livsloppsperspektiv, förankrat i delaktighetens teologi, gör församlingens livslånga lärandemiljö begriplig och lätt att följa. Det är en god utgångspunkt i församlingens arbete med Plan för lärande och undervisning där reflektion över det församlingen faktiskt gör, praxis och kunskap möts. Allt för att hjälpa det liv vi gemensamt lever - mellan vaggan och graven - i ett förändrat samhälle och en stor värld med nya utmaningar.