Möt Theresa Montebelli

Möt Theresa Montebelli, som med bred erfarenhet och en vilja att göra skillnad leder Göteborgs stifts kommunikationsteam. Med driv och utvecklingsfokus är hon passionerad över att förbättra kommunikationsarbetet både på stiftskansliet och i församlingarna som teamet arbetar med.

Theresa leder kommunikationsteamet på Göteborgs stift med en passion för att underlätta och förbättra Svenska kyrkans kommunikation. Hennes breda erfarenhet inom området sträcker sig över olika branscher och länder. Från sina tidigare erfarenheter inom den italienska modevärlden till sitt nuvarande uppdrag i kyrkan har Theresa funnit glädje och en känsla av samhörighet i sitt arbete.

Efter att ha återvänt från Italien till Sverige med sin familj fann Theresa sig öppen för nya möjligheter. När erbjudandet att arbeta i kyrkan presenterades för henne, såg hon det som ett tecken på hon var på rätt väg. Från sina första kyrkliga uppdrag i Råda församling, Partille pastorat och Alingsås pastorat till sin nuvarande roll som teamledare på stiftskansliet, har Theresa fortsatt att omfamna utmaningar och driva utveckling.

– Vårt mål är att stötta ett professionellt kommunikationsarbete genom strategiska och operativa processer. När vi arbetar enligt gemensamma och standardiserade rutiner för alla som anlitar oss effektiviserar vi arbetet. Likadana arbetssätt gör det också möjligt för oss att arbeta i team vilket minskar sårbarheten.

Som teamledare har Theresa inte bara fokuserat på att driva arbetet framåt utan även på att skapa en samarbetskultur och en miljö där varje medarbetare kan blomstra. Med en övertygelse om att styrkan ligger i lagarbete har hon varit drivande i att etablera stiftets uppdragstjänster inom kommunikation som sedan hösten 2023 erbjuds församlingar och pastorat.

– Det är fantastiskt att kunna jobba tillsammans med medarbetare och chefer i församlingarna och avlasta dem genom kommunikationslösningar som dessutom bidrar till att kyrkan får en starkare röst och en chans att nå fram genom mediebruset.

För Theresa är arbetet med kommunikation inom kyrkan mer än bara en arbetsuppgift - det är en möjlighet att nå ut till fler människor och erbjuda dem en plats där de kan känna sig välkomna och delaktiga. Genom sitt arbete strävar hon efter att människor ska upptäcka kyrkans värde och finna en meningsfull gemenskap, där de kanske även kan bidra med sina gåvor och talanger.

– Människor behöver kyrkans verksamhet i sina liv! Det tror jag själv starkt på och är det mitt jobb handlar om.

Mer om Theresa

Namn: Theresa Montebelli
Ålder: 46
Arbetstitel: Teamledare kommunikation
Bor: Alingsås

Läs vidare

Uppdragstjänster Kommunikation

Inom kommunikationstjänsten är det stort fokus på de årsbaserade rutinerna så som kampanjer och marknadsföring av verksamheter och arrangemang, vilket är en förutsättning för att synliggöra kyrkan i samhället och uppmuntra till delaktighet.

Medarbetarintervjuer

På Göteborgs stiftskansli samsas mängder av olika yrkesgrupper. Möt människorna som på olika sätt bidrar till att få Göteborgs stift att fungera.

En lång leende man, med grått hår och glasögon, klädd i kortärmad skjorta.

Möt utredningssekreterare Magnus

En av stiftets uppgifter är att arbeta med hur församlingar och pastorat är strukturerade, och det gör Magnus Birkhorst. På jobbet utreder han förutsättningar för församlingar och pastorat som vill slås ihop, byta namn eller på andra sätt förändra stiftets struktur, och han gillar att kunna driva frågorna på sitt bord i mål.