Närbild på en psalmbok som ligger på en golvsten med inristade bokstäver.

Om kopiering av psalmtexter

Det kan ibland finnas behov av att kopiera ur psalmboken eller något av tilläggen till externa psalmblad eller för projicering. Svenska kyrkan har tidigare haft avtal som möjliggjort detta. Från 1 oktober 2024 är avtalet uppsagt.

Svenska kyrkan har beslutat säga upp sitt avtal med upphovsrättsorganisationen Alis. Avtalet sägs upp från och med 1 oktober 2024. Den omedelbara följden blir att Svenska kyrkans församlingar inte längre fritt kan kopiera och trycka upp alla psalmer i Den svenska psalmboken eller något av tilläggen. Psalmer där upphovsrätten löpt ut kan fortsatt kopieras. Samtal med Alis fortsätter också om att underlätta för församlingar att teckna egna avtal för kortare perioder.

Det tidigare avtalet med Alis tecknades 2008 och har med tiden ökat i kostnad. Det täcker också sådant som inte längre används av Svenska kyrkan, som den gamla kyrkohandboken. Dessutom har behovet av kopiering minskat hos församlingarna. Mot den bakgrunden har Svenska kyrkan strävat efter att få till ett avtal som är mer anpassat till församlingarnas faktiska behov i dag, och då också få ner kostnaderna.
– Där har vi tyvärr inte kunnat mötas, utan tvärtom skulle ett nytt avtal bli väsentligt dyrare än det tidigare. Det är en kostnad vi inte kan försvara, säger David Axelson-Fisk, som leder projektet med att se över kopieringsavtalet.

Konkret betyder det uppsagda avtalet att upphovsrättsskyddade psalmer i Den svenska psalmboken inte längre får kopieras och tryckas i gudstjänstagendor eller i andra sammanhang utan en överenskommelse om ersättning med upphovspersonen. Detsamma gäller kopiering av tilläggen (SvPs nummer 701-800), och ur Psalmer i 2000-talet.

De psalmer som inte längre är skyddade av upphovsrätten, det vill säga där upphovspersonen varit död i mer än 70 år, kan kopieras och användas som tidigare.

Här finns en lista över psalmer som är fria att kopiera

Svenska kyrkan ser nu tillsammans med Alis över möjligheterna att förenkla processen när det gäller att teckna tillfälliga avtal för enstaka tillfällen eller en kortare period.
– Vi räknar med att kunna presentera en sådan modell inom några månader, när vi och Alis bättre kan bedöma hur behovet ser ut och hur en sådan överenskommelse bäst utformas och administreras, säger David Axelson-Fisk.

Fakta: Det här gäller från 1 oktober
All kopiering av upphovsrättsskyddade psalmer blir otillåten utan överenskommelse med upphovspersonen. Det gäller såväl tryckta texter på papper som att på andra sätt visa texterna, till exempel på en storbildsskärm.

Psalmer som inte längre skyddas av upphovsrätten kan fortsatt kopieras som tidigare, se listan ovan.

Församlingar som efter 1 oktober inte kan genomföra en planerad gudstjänst utan att kopiera upphovsrättsskyddade psalmer kan kontakta kyrkokansliet och informera om vilket sammanhang det gäller och varför kopiering krävs. Tills vidare förhandlar då kyrkokansliet om särskild ersättning för det aktuella tillfället. Använd adressen kyrkokansliet.psalmadmin@svenskakyrkan.se

Läs mera om kopiering av psalmtexter på Kornet