Vi möter digitalt Ing-Marie Svenning, en pensionerad sjuksköterska som i flera omgångar har arbetat inom den sociala hälsosektorn på olika platser i Afrika och som utsänd medarbetare av Svenska kyrkan. Nu är hon tillbaka i Sverige och ordförande i ACT-rådet, men hon har tagit med sig hem minnen och vänner från andra länder. Och resorna ut i världen är aldrig långt borta.
Ing-Marie berättar att alla stift i Svenska kyrkan har någon form av vänstiftsrelation med en luthersk kyrka i ett annat land. Kontakten mellan vänstiften kan se väldigt olika ut, men gemensamt är att det i grunden är formaliserat med ett dokument som förtydligar vad kontakten ska bestå av och att det utifrån det tar praktisk form, ofta genom resor till varandra och olika slags utbyten mellan kulturerna.
– Vänstift är en del av den kristna kyrkans sätt att ha kontakt med andra i den världsvida kyrkan, förklarar Ing-Marie.
Vänstiften medför internationella utbyten som Svenska kyrkan deltar i och skapar en gemenskap med kyrkor runt om i världen. Ing-Marie formulerar banden över länderna som vänskap:
– De är ju våra vänner! Man vill leva nära varandra, man kan inte isolera sig från varandra. När en vän lider, lider alla.
Hon berättar också att internationella kontakter fyller många funktioner inom tron och kyrkan:
– Att bryta ner gränser, och fördomar. Man kommer varandra nära och vi ser att vi är lika. Även om vi bor i olika kulturer och sammanhang, så har vi samma behov.
Kontakter över kulturer samt mellan kyrkor och länder är dock inte bara enkelt. Framförallt inte eftersom önskemålet är ett jämlikt utbyte, men förutsättningarna på många sätt ser väldigt olika ut.
– Det handlar ju mycket om pengar, eftersom det är så ojämlikt i världen. Vi är en otroligt rik kyrka, med våra kyrkoavgifter och vår tusenåriga företeelse av att vara kyrka och ha fått mark och jord. De nya kyrkorna ute i världen har bara sina egna kollekter att lita till. Så där är en sådan stor ojämlikhet, och hur man kommer tillrätta med den vet jag inte riktigt. Det man inte vill är att vi ska ge av våra gåvor lite från ovan, eller att skapa ett beroende av att vi är de ekonomiska garanterna för deras existens.
Svårigheterna kan också vara fler än ekonomiska. Under vårt samtal reflekterar Ing-Marie över såväl skillnader i teknologi som språkförbistringar som gör det svårare att fira gudstjänster tillsammans, och en historia att förhålla sig till med ojämna maktfördelningar och kolonialisering. Samtidigt finns det mycket att få ut från möten över världen, inte minst för Svenska kyrkan och Sverige.
– Vi i västvärlden har ett övertag, och det är viktigt för oss att lyfta upp andra. Så att det kan bli jämbördigt – att de kan bli stärkta i det de har och vi kan se allt de har som är bra. Inte fortsätta trampa på, som att vi vet bäst.
För lärandet mellan kulturerna kan i högsta grad vara givande för båda parter, enligt Ing-Marie.
– Och då måste man fundera: ja, varför gör jag så? Varför tänker jag så? Det blir bra reflektioner, för att kunna svara tillbaka.
Funderingarna och frågorna är naturligtvis även teologiska, när utbytet sker mellan kyrkorna.
– En stor del av vänstiftsrelationen är teologiska reflektioner, bibelsamtal och det andliga mötet. Det är den yttersta grunden som vi står på, som en kyrka tillsammans. Det kan vara allt från gudstjänstutbyten och andlig gemenskap, till att skicka böner till varandra eller att tolka bibeln tillsammans. Vi jobbar också till exempel på att stärka prästutbildningen – då det för närvarande inte finns någon luthersk prästutbildning i Södra Afrika så jobbar Svenska kyrkan och andra lutherska kyrkor för detta.