Foto: Maria Jansson

Skälvums kyrka

Skälvums kyrka från 1130-talet i romansk byggnadsstil

Denna medeltida kyrka, som är placerad mitt i Skälvums mycket gamla by (stavat Skelueem 1397) uppfördes när kristendomen i Sverige fått starkt fäste i den unga nationen och i människors hjärtan. Kyrkan är en plats för andakt och tillbedjan såväl för den enskilde besökaren som när församlingen, i generation efter generation kommer samman till gudstjänst, dop, bröllop och begravning.

Skälvums kyrka är ett strålande och välbevarat exempel på den romanska byggnadsstil som vann insteg i norden på 1100-talet. Kyrkan är daterad till 1130-talet och har i det yttre bevarats, bortsett från de i sen tid upptagna stora fönstren samt vapenhuset på sydsidan som revs på 1800-talet.

Predikstol i Skälvums kyrka Foto: Maria Jansson
Dopfunt i Skälvums kyrka Foto: Maria Jansson
Altaret i Skälvums kyrka Foto: Maria Jansson

Kyrkornas öppettider

Här hittar du öppettider för Götene pastorat kyrkor. Vägbeskrivning, bilder och ytterligare information om kyrkorna finns i appen Kyrkguiden. Undvik att dricka vatten från kyrkogården. Vi hänvisar dig till församlingshemmens kök om du vill ha dricksvatten.

Kyrkogårdsförvaltningen expedition

Vi hjälper dig med frågor som rör kyrkogården, begravning, gravplatser, gravar, urnsättning, minneslund, askgravplats, gravskick, gravstenssäkring, gravsättningsformer eller liknande.