1. Avsändare och namn

Det här kapitlet beskriver hur vi visar att Svenska kyrkan är avsändare.

Det ska vara lätt att känna igen att Svenska kyrkan är avsändare. Vi hanterar avsändare och namn enligt en struktur som gör oss lätta att känna igen och förstå.

Strukturen består av tre delar

• avsändare
  • namn på platser, aktiviteter och verksamheter
  • juridiska namn och namn på avdelningar.

På följande sidor berättar vi mer om hur vi hanterar avsändare och namn enligt den här strukturen. Eventuella undantag beslutas av kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet.

Svenska kyrkan är vår gemensamma avsändare. Svenska kyrkans logotyp får användas av hela Svenska kyrkan.

I exemplen används den gemensamma avsändaren både i nationell och lokal kommunikation. När lokal kommunikation använder den gemensamma avsändaren blir kommunikationen möjlig att dela med andra församlingar. Gemensam avsändare är bra

•  kommunikation som når utanför församlingens, pastoratets eller stiftets geografiska område
  • för material vi kan dela med andra församlingar, pastorat eller stift
  • när församlingen, pastoratet, stiftet eller den lokala orten tydligt framgår i rubrik eller brödtext
  • när ytan är begränsad

Om en församling, ett pastorat eller ett stift inte anser att det den gemensamma logotypen är tillräcklig, finns möjligheten att använda en logotyp med tillägg.

Avsändare med tillägg används särskilt

• vid behov av att förtydliga att avsändaren är lokal eller regional
  • vid rekrytering av personal
  • i inomkyrkliga sammanhang.

Med namn på platser, aktiviteter och verksamheter menar vi det innehåll Svenska kyrkan erbjuder människor. Till exempel kyrkor, centrum för diakoni, dop, gudstjänster, konserter och andra saker som går att ta del  av och uppleva hos oss.

Vi ger dessa namn en tydlig placering i rubrik och brödtext där de får stå i centrum

Ibland är det viktigt att lyfta fram ett juridiskt namn eller ett namn på en avdelning inom Svenska kyrkans organisation. Det kan till exempel vara namnet på en enhet någon jobbar på eller en avdelning som ansvar för en fråga.

Dessa namn placerar vi på utrymmen för kontaktinformation eller i brödtext