En färgglad abstrakt illustration av en kvinnlig präst som döper ett barn. Blommor och ett tänt ljus i bakgrunden.

6. Illustrationer

Våra illustrationer är inspirerade av kyrkfönstrets färgstarka ljusspel. De speglar våra verksamhetsområden och ger värme och igenkänning exempelvis på affischer, i broschyrer och på webbplatser

llustrationer på webben

De nya illustrationerna som ingår i den grafiska manualen kommer att gå att använda på webben, men inte ännu.

Tanken är att de ska väljas från ett särskilt illustrationsbibliotek så att färgerna anpassas automatiskt till webbens olika färgteman.

Lägg alltså inte in de nya illustrationerna på din webbplats ännu, utan vänta tills den nya profilen är implementerad där också.

Manér

Illustrationerna med sina färgfält är inspirerade av de spröjsade kyrkfönstren, med färgade glas som släpper in ett hoppfullt ljus och skapar ett vackert ljusspel. Tanken är att de ska förmedla hopp.

Genom att ge människors hud olika färger, och undvika att rita ut ansikten blir manéret mer abstrakt, användbart och inkluderande. Olika synliga funktionsvariationer visar också att vi inte gör skillnad på människor.

Illustrationerna speglar våra olika högtider och de sammanhang där människor möter Svenska kyrkan, och de har många användningsområden. Använd en illustration i sin helhet, eller välj ett utsnitt för att förmedla ett budskap.

Dessa elva illustrationer kan användas i all kommunikation.

Var och en av de elva illustrationerna kan användas i några olika färgsättningar. Färgerna får inte ändras.

Varje illustration kan användas i sin helhet, eller i ett eller flera utsnitt. En del detaljer är borttagna i utsnitten för att förenkla placering i olika format

Illustrationerna och utsnitten kan placeras i olika fält.

Tänk på att

Fyll ut ytan där en illustration placeras, för att undvika stora tomrum.

Om det inte finns ett färdigt utsnitt som passar din layout kan du använda hela illustrationen och zooma in på en del som du vill fokusera på.

Under applikationer finns det fler exempel på hur illustrationerna kan användas.

En del kombinationer av fält fungerar inte.

Linjeillustrationer

Linjeillustrationerna är ett dekorativt element som används när du vill bryta upp en lång text eller förstärka informationen genom att fylla ut ett litet tomrum.

Dessa färdiga exempel ger en grund för att du vid behov ska kunna ta fram nya illustrationer i samma manér

En vinröd bakgrund med vita linjeillustrationer.

Om du tar fram egna linjeillustrationer är det viktigt att de följer det gemensamma
manéret. Det är också viktigt att alla linjer är lika tjocka.

Linjetjocklek

För en illustration som är 56 mm hög ska linjerna vara 0,5 mm, eller 1,4 pt tjocka.

Linjeillustrationerna kan färgsättas olika, beroende på bakgrundsfärgen. Exemplen
visar vilka färgkombinationer du kan använda.

Grundfärg beige

På beige bakgrund kan du använda linjeillustrationer i svart och i mellanfärgerna.

Mörka färger

På mörk bakgrund, i grönt eller lila, kan du enbart använda linjeillustrationer i grundfärgen beige. På mörk bakgrund i vinrött kan du använda linjeillustrationer i grundfärgen beige, orange eller lila.

Mellanfärger

På bakgrund med mellanfärg kan du använda linjeillustrationer i grundfärgerna svart eller beige.

Ljusa färger

På ljus bakgrund kan du enbart använda linjeillustrationen i svart.

En linjeillustrations storlek ska anpassas efter sin omgivning. Intill en rubrik kan den till exempel vara betydligt större än intill en bild eller illustration. I det senare fallet riskerar linjeillustrationen att konkurrera med bilden eller illustrationen. Exemplen visar på goda proportioner.

Tänk på att linjeillustrationerna ska användas som ett dekorativt element och därför inte vara för stora i förhållande till övrig information. De ska heller inte färgsättas med flera färger eller placeras i en bild.