17. Information

I broschyrer, affischer och informationsblad berättar vi om vad kyrkan är och bjuder in till. Med hjälp av våra grafiska element kan vi strukturera information på ett sammanhållet, men samtidigt flexibelt sätt. På denna sida får du inspiration till egna designlösningar, när du tar fram nytt material.

När en design skrivs ut på en enklare skrivare blir det en vit ram utmed papprets kanter. För att inte något element ska beskäras av den vita kanten, kan du minska designen och skriva ut den i 90–95 procent av sin storlek.

Exemplen visar hur församlingar, pastorat eller stift kan kombinera lokala eller regionala budskap med gemensam avsändare.

Format och paketering

I framställningen av dessa affischer har det grafiska systemet använts på olika sätt. Uppdelning av ytan, placering av text och bild, samt färgsättning skiljer dem åt.

En A4 broschyr. Detta format kan uttnyttja variationerna i det grafiska systemet där varje uppslag kan bli unikt.

Formatet kan inte skrivas ut på en vanlig skrivare, eftersom det då får vita kanter (se nedan). Istället behöver det tryckas på ett tryckeri.

Denna broschyr i A65-format är ett exempel på när pappersvik avgränsar ytorna. Tänk på att det ska se bra ut både utvikt och ihopvikt.

Exempel på omslag för ett magasin eller en bok. Det grafiska systemet används på olika sätt, med olika uppdelning av ytan, färgsättning och placering av logotypen.

Det grafiska systemet kan användas med enbart färger (1) eller prägling (2). Präglingen skapar ett subtilt mönster.

Uppslag
Uppslagen presenterar information med hjälp av färger, typografi och det grafiska systemet.

Dessa exempel kräver framställning på tryckeri.